Lody czy sorbety? Co ma więcej kalorii?

2018-07-01 9:32

Lody: wolisz śmietankowe czy sorbety? Przy wyborze kierujesz się smakiem czy ilością kalorii? A może należysz do tej grupy osób, które nie potrafią oprzeć się słodkiej polewie i bitej śmietanie? Zobacz ile kalorii mają lody śmietankowe, sorbety i lody z automatu.

Gałka lodów waży około 50 g. Większość lodziarni nie podaje jednak dokładnej wagi lodowej kulki tłumacząc to tajemnicą zawodową. Wiemy jednak, ile kalorii znajduje się w 100 g każdego rodzaju lodów.

Ile kalorii mają lody?

Kalorie w lodach (100 g produktu):

  • sorbety - ok. 50 kcal;
  • lody mleczno-owocowe - ok. 120 kcal;
  • lody z automatu - ok. 135 kcal;
  • lody waniliowe - ok. 140 kcal;
  • lody śmietankowe - ok. 160 kcal.

Sorbety czyli lody wodne

Sorbety są mniej tuczące niż lody mleczne. Czy jednak możemy uznać, że są zdrowsze? W ich składzie znajdziemy wodę, syropy glukozowe, soki lub syropy owocowe i substancje smakowe. W porównaniu do lodów mlecznych sorbety zawierają nie tylko mniej kalorii, ale i mniej składników odżywczych. W większości dostępnych na rynku sorbetów owoce czy soki owocowe to tylko kilkanaście procent całego składu, reszta to woda i składniki dodatkowe. Ponadto kalorie zawarte w cukrach i syropach glukozowych pochodzą z węglowodanów prostych, które w dużych ilościach nie powinny być spożywane w trakcie odchudzania.

Duża zawartość substancji wzmacniających smak i kolor wątpliwie świadczy o walorach zdrowotnych sorbetów. Polecić możemy jedynie te przygotowane własnoręcznie - przez zamrożenie soku owocowego.

Lody śmietankowe - czy mają wartości odżywcze?

Większość lodów śmietankowych, wbrew logice, produkuje się na bazie mleka. Na skale przemysłową używa się mleka w proszku, nie znaczy to jednak, że jest ono mniej wartościowe. W składzie prawdziwych lodów powinniśmy znaleźć jaja, śmietanę, cukier, mleko i owoce.

Duża zawartość wapnia w lodach korzystnie wpływa na kości, a zawarta w mleku laktoza korzystnie oddziałuje na mikroflorę, ułatwiając przyswajanie wapnia i fosforu. Lody z owocami i sokami owocowymi są źródłem witamin.

Przy wyborze lodów warto czytać etykiety i wybrać taki produkt, który nie zawiera utwardzonego tłuszczu roślinnego i dodatków chemicznych.

Lody dietetyczne? Tak, ale tylko te bez dodatków

Jeśli zastanawiasz się nad zjedzeniem loda, bo skrupulatnie liczysz kalorie, to skuś się, ale na deser bez dodatków. Orzeszki, suszone owoce, karmelowe czy czekoladowe polewy i bita śmietana zamienią lody w bomby kaloryczne. Wystrzegaj się takich połączeń, jeśli naprawdę dbasz o linię, bo lody z dodatkami będą nawet o 100 kilokalorii cięższe.

Przepis na domowy sorbet [#TO WIDEO]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.