Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko. Ile kalorii mają krokiety?

2020-12-16 8:45

Krokiety to jedna z najpopularniejszych potraw w naszym kraju. Największą popularnością cieszą się krokiety z mięsem, pieczarkami, a także z kapustą i grzybami. Jednak na polskich stołach można spotkać także krokiety ziemniaczane, krokiety z serem, a nawet krokiety ze szpinakiem. Sprawdź, ile kalorii mają krokiety i jakie mają wartości odżywcze.

Krokiety to masa warzywna lub mięsna w kształcie wałeczka lub cylindra, obtoczona w tartej bułce i/lub zawinięta w naleśnik, a następnie obsmażona na patelni do uzyskania złocistej barwy. W Polsce najpopularniejsze są są krokiety z mięsem, pieczarkami, a także z kapustą i grzybami.

Każdy naród ma własne przepisy na to danie, jednak Francuzi, jako pierwsi stworzyli pisemną recepturę na krokiety. Pierwszy przepis pochodzi z 1691 roku i został spisany przez francuskiego szefa kuchni króla Ludwika XIV i w swoim składzie zawierały trufle, ser śmietanowy i pieczywo. W późniejszym okresie do farszu zaczęto dodawać resztki gotowanego mięsa, ryby i warzywa.

Spis treści:

  1. Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko
  2. Krokiety z mięsem - kalorie, wartości odżywcze
  3. Krokiety - czy krokiety są zdrowe?
  4. Krokiety z pieczarkami - ile mają kalorii?
  5. Krokiety dietetyczne

Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko

Tradycyjne krokiety składają się z ciasta naleśnikowego i zawiniętego w nie farszu. Obtacza się je w jajku, bułce tartej i smaży na tłuszczu do momentu uzyskania złocistej barwy. Zwykle podaje się je z barszczem czerwonym.

W Polsce najczęściej farsz do krokietów to:

Jednak krokiety są daniem, którego sposób przygotowania różni się w zależności od kraju. W Indiach farszem do krokietów są ziemniaki, a podaje się je z gulaszem.

W Indonezji do przygotowania krokietów w zamian ciasta naleśnikowego używa się puree ziemniaczanego, które nadziewa się mięsem z kurczaka. Następnie krokiety panieruje się i smaży.

W Belgii popularne są dwa rodzaje krokietów: krokiety podawane jako przystawka z farszem ziemniaczanym oraz krokiety podawane jako danie główne wypełnione sosem beszamelowym i krewetkami.

Zaś w Niemczech i Austrii znane są tylko krokiety ziemniaczane, które są serwowane w ramach przystawki.

Holenderskie krokiety wypełnione są cielęciną lub wołowiną. Z kolei w Portugali do krokietów prócz wołowiny i wieprzowiny wykorzystuje się też ryby i owoce morza.

Podobne nadzienie mają krokiety w Stanach Zjednoczonych, zaś w Wielkiej Brytanii najczęściej krokiety występują w formie mrożonej z nadzieniem ziemniaczanym.

Krokiety z mięsem - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna 240 kcal
Białko 8,9 g
Tłuszcz 13,1 g
- kwasy tłuszczowe nasycone 2,76 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone 6,77 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,63 g
Cholesterol 73,6 g
Węglowodany 22,9 g
Błonnik 1,2 g
Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Wapń 39,2 mg (4%)
Sód 132,7,0 mg (9%)
Fosfor 113,1 mg (16%)
Potas 161,3 mg (5%)
Żelazo 1,04 mg (10%)
Magnez 15,04 mg (40%)
Cynk 1,3 mg (12%)
Miedź 0,06 mg (7%)
Witaminy
Witamina B1 0,18 mg (14%)
Witamina B2 0,196 mg (15%)
Witamin B6 0,11 mg (8%)
Niacyna 0,97 mg (6%)
Witamina B12 0,45 µg (19%)
Witamina E 2,08 mg (21%)
Foliany 27,5 µg (7%)
Witamina C 0,94 mg (1%)
Witamina A 80,7 µg (9%)
Witamina D 0,42 µg (3%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krokiety - czy krokiety są zdrowe?

100 gram krokietów pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na witaminy i składniki mineralne jedynie od kilku do kilkunastu procent. Krokiety z mięsem charakteryzują się wyższą niż krokiety z warzywami zawartością witamin z grupy B. Wyjątek stanowią krokiety z pieczarkami, w których zawartość witaminy B2 jest wyższa niż w krokietach z mięsem.

Tradycyjne krokiety nie mają korzystnego wpływu na zdrowie ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Może to przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości oraz chorób serca.

Krokiety to danie, które dostarcza sporej ilości kalorii. Warto wiedzieć, że mniej kaloryczne są krokiety z farszami warzywnymi oraz te przygotowane bez panierki, gdyż zawierają też mniej tłuszczu.

Ponadto kaloryczność krokietów można obniżyć przez zmianę obróbki termicznej - zamiast smażenia należy wybrać pieczenie. Poza tym krokiety z farszem z mięsa drobiowego są mniej kaloryczne od tych z nadzieniem z mięsa wieprzowego.

Krokiety przygotowane w wersji dietetycznej, z wykorzystaniem pełnoziarnistej mąki oraz zdrowych dodatków, można bez obaw włączyć do diety. Wówczas będą one sycącym i zdrowym daniem.

Krokiety z pieczarkami - ile mają kalorii?

Wartość kaloryczna    165 kcal
Białko 5,6 g
Tłuszcz 7,4 g
- kwasy tłuszczowe nasycone 1,04 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone 3,81 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,01 g
Cholesterol 49,2 g
Węglowodany 24,0 g
Błonnik 1,8 g
Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Wapń 36,5 mg (4%)
Sód 103,7 mg (7%)
Fosfor 122,8 mg (18%)
Potas 185,1 mg (5%)
Żelazo 0,99 mg (10%)
Magnez 13,4 mg (34%)
Cynk 0,68 mg (6%)
Miedź 0,18 mg (20%)
Witaminy
Witamina B1 0,06 mg (5%)
Witamina B2 0,32 mg (25%)
Witamin B6 0,06 mg (5%)
Niacyna 1,9 mg (12%)
Witamina B12 0,25 µg (10%)
Witamina E 1,7 mg (17%)
Foliany 32,4 µg (8%)
Witamina C 2,46 mg (3%)
Witamina A 67,8 µg (8%)
Witamina D 0,88 µg (6%)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krokiety dietetyczne

Krokiety można także przygotować w wersji dietetycznej, wykorzystując zamist mąki pszennej mąkę pełnoziarnistą lub mąkę gryczaną, dzięki temu krokiety będą bogatsze w składniki mineralne i błonnik. Dodatkowo naleśniki warto usmażyć na patelni bez dodatku tłuszczu, dzięki czemu będą mniej kaloryczne.

Dietetyczne krokiety najlepiej przygotować bez panierki i zapiec w piekarniku. Mniej kaloryczne będą krokiety z nadzieniem z kapusty kiszonej i pieczarkami, pieczarkami, warzywami, mięsem drobiowym, cielęciną.

Poza tym do farszu mięsnego można dodać włoszczyznę. Do dietetycznych krokietów świetnie sprawdzą się sosy warzywne, np. pomidorowy, surówki i barszcz czerwony.

3 pomysły na dekorację stołu na Boże Narodzenie
O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.