Karambola (owoc) - właściwości odżywcze. Jak jeść karambolę?

2017-11-27 14:47 Marzena Masna, dietetyk

Karambola to owoc, który po przekrojeniu przypomina kształtem gwiazdę. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, jak jeść karambolę. Nie jest to skomplikowane, a dodatkowo karambola ma pyszny smak i wiele właściwości i wartości odżywczych, dlatego warto włączyć ją do diety. Niestety, nie każdy może jeść karambolę. Sprawdź, jakie właściwości ma karambola, kto nie może jej jeść, gdzie ją kupić i jaka jest jej cena.

Karambola, inaczej oskomian pospolity, to owoc pochodzący z Filipin, Indonezji, Malezji, Indii, Bangladeszu i Sri Lanki. Po przekrojeniu karambola przypomina gwiazdę, dlatego wiele osób zastanawia się, jak jeść karambolę. Nie jest to skomplikowane, a dodatkowo zarówno miąższ jak i woskowata skórka tego egzotycznego owocu są jadalne. Miąższ jest żółty, jędrny i bardzo soczysty, nie zawiera włókien, a konsystencją przypomina konsystencję winogron. A jaki smak ma karambola? To owoc słodki z cierpkim, kwaskowatym posmakiem.

Karambola - właściwości i wartości odżywcze

Karambola jest owocem bardzo niskokalorycznym, 100 g owocu dostarcza tylko 31 kcal. Ponadto karambola jest bogata w przeciwutleniacze, takie jak związki polifenolowe (kwercetyna i kwas galusowy). W karamboli znajdują się także znaczne pokłady błonnika pokarmowego i witaminy C.

W Chinach karambolę uważa się zarówno za owoc, jak i warzywo. Jeśli spożywa się ją wraz ze skórką, jest traktowana jak warzywo, natomiast bez skórki – jak owoc.

  • dzięki niewielkiej ilości kalorii karambola świetnie sprawdzi się w diecie osób odchudzających się, dodatkowo wysoka zawartość błonnika zwiększy uczucie sytości
  • związki polifenolowe zawarte w karamboli, głównie kwas galusowy i kwercetyna, pozytywnie wpływają na skórę - poprawiają poziom nawilżenia oraz zmniejszają ryzyko pojawienia się zmarszczek
  • dzięki wysokiej zawartości w karamboli witaminy C, karambola zwiększ odporność organizmu
  • błonnik zawarty w karamboli może zmniejszyć ryzyko nowotworów jelita grubego
  • wspomaga trawienie: łagodzi zaparcia, wzdęcia i biegunki dzięki zawartości błonnika pokarmowego
  • pomaga w utrzymaniu poziomu glukozy we krwi na stałym poziomie, co zapobiega wystąpieniu cukrzycy, zespołu metabolicznego
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, miażdżycy, udaru mózgu
  • obniża ciśnienia krwi
  • ma właściwości moczopędne, dzięki czemu przyczynia się do obniżenia stężenia toksyn w organizmie
  • ma działanie przeciwzapalne, może być stosowana w infekcjach dróg oddechowych, stanach zapalnych gardła
  • poprawa jakości snu
Warto wiedzieć

Wartość odżywcza karamboli (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 31 kcal
Białko - 1,04 g
Tłuszcze - 0,33 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,019 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,03 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,184 g

Węglowodany - 6,73 g
Błonnik - 2,8 g

        Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

        Fosfor - 12,0  mg (2%)
        Potas - 133,0  mg (3%)
        Sód - 2,0 mg (0,1%)
        Wapń - 3,0 mg  (0,3%)
        Żelazo - 0,08  mg (0,8%)
        Magnez - 10,0 mg (2%)
        Cynk - 0,12 mg (1%)
        Miedź - 0,14 mg (16%)
        Selen - 0,6 µg (1%)

        Witaminy

        Witamina B1 - 0,014 mg (1%)
        Witamina B2 - 0,016 mg (1%)
        Niacyna - 0,367 mg (2%)
        Witamina B6 - 0,017 mg (1%)
        Witamina B12 - 0,0 µg (0%)
        Witamina E - 0,15 mg (2%)
        Witamina C - 34,4 mg (38%)
        Witamina A - 3,0 µg (0,3%)

          Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2012

          Karambola - jak jeść karambolę? Przepis na deser z karambolą

          Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

          Warto wiedzieć

          Karambola – jak jeść?

          Dojrzała karambola jest jasnożółta z lekko brązowymi grzbietami. Mniejsze, zielone owoce są kwaśne i niesmaczne. Przed zjedzeniem należy usunąć górną i dolną część owocu. Zarówno skórka, jak i miąższ są jadalne.

          Karambola - dla kogo niepolecana?

          Karamboli nie powinny spożywać osoby z chorobami nerek, ponieważ jej zjedzenie może powodować skutki uboczne, takie jak:

          Aktywne składniki zawarte w karmaboli mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami, dlatego jeśli zażywasz leki skonsultuj się z lekarzem, czy połączenie ich z tym owocem jest bezpieczne.

          a nawet może prowadzić do śmierci.

          Dodatkowo zbyt duże spożycie karamboli może zwiększyć ryzyko wystąpienia kamicy nerkowej, ze względu na dość wysoką zawartość w tym owocu kwasu szczawiowego.

          Ponadto karambola może wywołać odczyn alergiczny. Jeśli próbujesz tego owocu po raz pierwszy, zjedz niewielką ilość i sprawdź jak zareaguje organizm.

          Karambola - zastosowanie w kuchni

          Karambola nadaje się zarówno jako dodatek do potraw słodkich jaki i wytrawnych. Wykorzystuje się ją do przygotowywania deserów i dżemów. Jest wiele przepisów na słodkie przekąski z karambolą. Świetnie sprawdzi się także w wersji marynowanej, suszonej, jako świeży owoc do zjedzenia na surowo lub dodatek do sałatek owocowych.

          Ponadto karambolę można wykorzystać do przygotowania koktajli. Sok z karamboli można dodać do dań wytrawnych, świetnie komponuje się z krewetkami i daniami mięsnymi.

          W sklepie wybieraj owoce jędrne, bez widocznych uszkodzeń. Karambolę można przechowywać nawet do kilku tygodni w lodówce lub w temperaturze pokojowej.

          Czy artykuł był przydatny?
          Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

          NOWY NUMER

          W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

          Dowiedz się więcej
          Miesięcznik Zdrowie 10/2019
          KOMENTARZE