Jak pić kawę, aby szybciej działała?

Jak pić kawę, aby wykorzystać wszystkie jej pobudzające właściwości? To sztuka, w której ważne są nie tylko rodzaj kawy, czy sposób jej parzenia, ale także pora, a nawet sposób picia kawy. Podpowiadamy jak przygotować, jak i kiedy pić kawę, aby szybciej "napędzała".

Jak pić kawę, aby w pełni skorzystać z jej najbardziej znanego i cennego składnika, czyli kofeiny? Kofeina była i jest przedmiotem tak wielu badań, że na pewno wiadomo o niej, iż:

Nie podchodźmy jednak do kofeiny zbyt optymistycznie. Ma ona swoje wady, m.in. zmniejsza wchłanianie żelaza, co może prowadzić do anemii. Ale też we właściwościach pobudzających kofeiny tkwi zasadzka. Kofeina bowiem ułatwia wykonywanie zadań, które już dobrze znamy, ale może utrudniać uczenie się nowych, bardziej skomplikowanych. O wadach i zaletach kofeiny przeczytacie tutaj: Kofeina nie tylko pobudza. Zaskakujące właściwości kofeiny.

Kawę pełną kofeiny trzeba więc pić rozważnie i sprytnie, aby faktycznie zadziałała tak jak tego oczekujemy. Jak to zrobić?

Spis treści

  1. Jak pić kawę: która kawa ma najwięcej kofeiny?
  2. Jak pić kawę: ilość kawy
  3. Jak pić kawę: czas picia kawy
  4. Jak pić kawę: energetyczna drzemka po kawie
  5. Jak pić kawę: technika picia kawy

Jak pić kawę: która kawa ma najwięcej kofeiny?

Wybierając kawę o jak najwyższej zawartości kofeiny kierujecie się następującymi czynnikami:

1. Gatunek kawy

Najpopularniejsze gatunki kawy to Robusta (ostrzejsza, bardziej gorzka, mniej aromatyczna), która ma ok. 2,8 proc. kofeiny oraz Arabica (subtelniejsza, delikatniejsza, bardziej pachnąca), która ma ok. 1,5 proc. kofeiny. Jeśli więc chcecie szybciej „stanąć na nogi” pijcie kawę, która ma jak najwięcej Robusty. To dlatego kawy z południa Włoch i Sycylii są uważane za najmocniejsze. Bo właśnie one zawierają najwięcej kofeiny.

Ale uwaga! Dane, które przytaczamy są bardzo ogólne. Zawartość kofeiny w danej kawie zależy bowiem także od m.in. takich parametrów jak np. rodzaj mieszanki ziaren, kraj pochodzenia, grubość zmielenia ziaren oraz sposób i czas palenia kawy: im bardziej spalona kawa, tym mniej zawiera kofeiny, ale jest zdrowsza dla organizmu.

2. Techniki mielenia

Im drobniej zmielona kawa, tym więcej i szybciej uwalnia kofeiny.

3. Techniki parzenia kawy

Do parzenia kawy używa się różnych urządzeń, np.:

  • ekspresu ciśnieniowego
  • kawiarki - inaczej: kafinetki – dzbanka ustawianego na palniku
  • drippera – przypominającego lejek naczynia, do którego wkłada się filtr, wsypuje do niego kawę i zalewa ją wodą, aby kawowy napar skapywał powoli do wnętrza naczynia.

Główna zasada jest taka: im dłużej parzy się kawę, tym większe stężenie w niej kofeiny. I tu mamy złe wieści dla osób, które zainwestowały w ekspres ciśnieniowy. Zaparzona w nim kawa, w takiej samej ilości i jakości ma o wiele mniej kofeiny, niż kawa ze zwykłej kawiarki czy drippera.

4. Rodzaje kawy

W jednej porcji kawy znajdują się różne ilości kofeiny. Najwięcej, bo od 95 do 173 mg znajduje się w 1 porcji kawy (ok. 240 ml) obojętnego rodzaju, ale parzonej w dripperze. Na kolejnych miejscach w tym rankingu są:

  • espresso z ekspresu ciśnieniowego i kawy na jego bazie: cappuccino, caffe latte i latte macchiato – od 50 do 126 mg kofeiny w 30 ml
  • mała kawa z kawiarki – ok. 65 mg w 30 ml

Jak pić kawę: ilość kawy

Aby kawa szybko zadziałała nie musicie jej pić w nie wiadomo jakich ilościach i do tego w potężnych kubkach. W efektywnym piciu kawy ważny jest minimalizm. Wróćmy do parzenia kawy w tradycyjnych, niewielkich filiżankach o pojemności ok. 30 ml. Kawa w takiej ilości dostarcza na tyle dużej dawki kofeiny, że więcej nie jest nam potrzebne. Aby utrzymać odpowiedni poziom koncentracji i energii przez cały dzień potrzebujemy takich filiżanek tylko… 3! Ale za to wypitych w odpowiednim czasie.

4-5 filiżanek kawy dziennie nie powinno nam zaszkodzić. Więcej kofeiny może wywołać rozdrażnienie, rozstrój emocjonalny, stres nazywane „kofeinowym zdenerwowaniem”. Pilnujmy więc nie tylko ilości kawy, ale i innych napojów zawierających kofeinę, np. herbaty, coli i napojów energetycznych.

Jak pić kawę: czas picia kawy

Aby kawa szybciej dodała energii musi być pita zgodnie z pewnym planem.

1. Poranna – między 9:30 a 11:30

To pora kiedy w organizmie zaczyna obniżać się poziom kortyzolu, czyli hormonu, który naturalnie pobudza nas do działania. Jeśli wypijecie kawę wcześniej, to oczywiście dodacie sobie kolejną „dawkę energii”, ale nie dość, że na krótko to dodatkowo zaczniecie uodparniać organizm na działanie kofeiny.

2. W ciągu dnia – nie o stałych porach, ale na 30-60 minut przez zadaniem

Rezultaty działania kofeiny odczuwają szybciej mężczyźni, niż kobiety, ale generalnie kawa zaczyna „stawiać na nogi” już po 10 minutach od wypicia. Jednak, aby maksymalnie pobudzić organizm potrzebuje do tego od 30 do 60 minut. Jeśli zatem np. macie ważne, wymagające skupienia, koncentracji i energii spotkanie o godz. 15.00 – kawę wypijcie ok. godz. 14:00 - 14.30. Nie chwytajcie kilku łyków kawy przed samym spotkaniem, bo kofeina nie zadziała. To „zadaniowe” picie kawy sprawi też, że nie przyzwyczaicie organizmu do stałych pór przyjmowania „zastrzyku kofeiny”. Trzymanie się stałych pór picia kawy sprawia, że organizm potrzebuje jej coraz więcej, aby w ogóle zadziałała.

I jeszcze jedna ważna wskazówka! Wysokie stężenie kofeiny utrzymuje się w organizmie przez ok. 1 – 2 godziny, a jej pobudzające rezultaty przez ok. 4 godziny od wypicia kawy. Aby podtrzymać poziom kofeiny, ale jej nie przedawkować kawę można pić w ciągu dnia co 2-3 godziny.

3. Wieczorem – na min. 8 godzin przed snem

Czas wydalania kofeiny z organizmu jest różny. Zależy m.in. od:

  • rodzaju kawy
  • ilości wypitej kawy
  • innych napojów z kofeiną wypitych oprócz kawy
  • wagi ciała
  • ilości i rodzaju pokarmów, które zjedliśmy w ciągu dnia

Przyjmuje się jednak, że czas ten wynosi od 8 do 14 godzin. Aby więc nie tylko zasnąć, ale też dobrze się wyspać, trzeba się wystrzegać picia kawy już późnym popołudniem – ok godz. 16.00-17.00.

Jak pić kawę: energetyczna drzemka po kawie

Jeśli czujecie się wyjątkowo ospali i osłabieni, macie trudności z pamięcią i koncentracją, a musicie szybko dojść do siebie – spróbujcie energetyzującej drzemki. Wypijcie 1 mocną kawę i połóżcie się spać na dosłownie kilka (do 10) minut. Kofeina zacznie działać, zanim organizm wejdzie w solidnie w sen, a wy wstaniecie pełni energii i utrzymacie ją nawet i na 3 godziny.

Czy można po kawie drzemać dłużej? Można. Nawet i 30 minut. Ale po przebudzeniu będziecie odczuwać coś w rodzaju niepokoju i dezorientacji. Odczekajcie chwilę, aby organizm uspokoił się i wrócił do działania. Efekty energetyczne takiej drzemki utrzymują się nawet i kilka godzin.

Jak pić kawę: technika picia kawy

Jeśli chcecie, aby kawa zadziałała szybciej i na dłużej nie pijcie jej szybko, chwytając w biegu po kilka dużych łyków, albo pijąc duszkiem. Aby kofeina zadziałała musicie jej dać szansę i dostarczać ją do organizmu powoli, małym łykami.

Jaka zatem kawa "napędza" najszybciej?  Z tych wielu elementów wyłania się wskazówka: najszybciej dodaje energii niewielka filiżanka, drobno zmielonej i długo parzonej w kawiarce Robusty. Życzymy smacznej i dużej energii!

O kawie czytajcie także:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE