Jak często można jeść słodycze? Lista zdrowych słodyczy

2014-02-07 11:17 Justyna Nowicka

Czy musisz się wyrzekać słodkości? Lubią je wszyscy… z wyjątkiem dietetyków i lekarzy. Ci mają rację, przecież słodycze nie są do niczego potrzebne naszemu organizmowi. Dostarczają pustych kalorii, są przyczyną wielu chorób. Ale od czasu do czasu, starannie wybrane – czemu nie! Jak często można jeść słodycze?

Jedzenie słodyczy prowadzi do nadwagi i otyłości, powoduje próchnicę zębów, zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 i miażdżycy, podwyższa poziom cholesterolu. Gdybyśmy je jadali od czasu do czasu, nie byłoby problemu. Ale organizm nadzwyczaj łatwo przyzwyczaja się do słodkiego smaku, w pewnym momencie trudno zachować umiar.

Słodycze mają jeszcze jedną wadę: osoby jadające je zamiast pełnowartościowego posiłku, pozbawiają się niezbędnych składników odżywczych. Zamiast nich mają puste kalorie.

Czemu kalorie w słodyczach są puste?

Słodycze zawierają cukier należący do węglowodanów prostych, które błyskawicznie podnoszą poziom glukozy we krwi. W odróżnieniu od węglowodanów złożonych, te proste są szybko spalane, dlatego nie zaspokoją apetytu, więc krótko po ich zjedzeniu odczuwamy głód.

Nie wybieraj słodyczy z tłuszczami utwardzonymi!

Najgorsze jest pieczywo cukiernicze – kruche ciastka, herbatniki, wafelki, ciastka francuskie, a także batony i cukierki. Jak wszystkie słodycze zawierają mnóstwo cukru, ale jest w nich też tłuszcz cukierniczy. Ten najgorszy rodzaj tłuszczu produkuje się z utwardzonych tłuszczów roślinnych, niekiedy też z tłuszczów zwierzęcych (np. utwardzonego smalcu albo tranu).

Dlaczego polecany przez dietetyków tłuszcz pochodzenia roślinnego zawarty w słodyczach jest szkodliwy? Jest przetworzony, zawiera szkodliwe dla zdrowia izomery trans, które obniżają poziom dobrego cholesterolu HDL i jednocześnie podwyższają stężenie cholesterolu złego LDL.

Gotowe ciastka - co się w nich kryje?

Słodycze, które można jeść od czasu do czasu

Poza lodami „zdrowsze” słodycze są kaloryczne (powyżej 500 kcal w 100 g), należy się nimi delektować, a nie objadać.

Czekolada – powstaje z ziaren kakaowca, z których po zmieleniu uzyskuje się miazgę kakaową, a z niej tzw. kuch kakaowy (kakao) i masło kakaowe. Do nich dodaje się cukier i mleko. Im więcej w czekoladzie kakao, tym lepiej – obfituje w magnez, wapń, żelazo, a nawet fluor i miedź, a także witaminy A i E.

Mleczna czekolada ma go mniej (za to więcej w niej cukru), a biała jest go zupełnie pozbawiona. Wybieramy czekolady gorzkie, zawierające co najmniej 75 proc. kakao. W czekoladzie jest też teobromina, która może obniżać ciśnienie, i aminokwasy, które w organizmie przekształcają się w serotoninę – hormon szczęścia. Tłuszcz zawarty w czekoladzie jest pochodzenia roślinnego, a więc nie zawiera cholesterolu.

Sezamki – są w nich tylko trzy składniki: ziarno sezamowe, cukier i glukoza (oba cukry proste). Ale sezam obfituje w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E, K i witaminy z grupy B, magnez, potas, wapń, żelazo, cynk i fosfor. Jako roślina oleista zawiera cenne kwasy omega-3. Jest w nim też lecytyna, która poprawia funkcjonowanie mózgu.

Chałwa – jej podstawowym składnikiem również jest sezam. Słodki smak zapewnia dodatek cukru albo syropu glukozowego lub fruktozowego. Wybieramy chałwę zawierającą jak najwięcej sezamu (ponad 50 proc.). Zależnie od smaku, w chałwie jest też kakao, wanilia, orzechy i rodzynki. Unikamy chałwy z tłuszczem roślinnym utwardzonym albo korzeniem mydlnicy.

Lody – te tradycyjne, czyli na mleku, są źródłem białka, wapnia i witamin z grupy B. Mniej od nich kaloryczne są lody jogurtowe, a najmniej kalorii mają sorbety. Niestety, we wszystkich jest cukier, więc jadać je można od czasu do czasu.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
andzia
|

pewnie ze mozna, ja jestm i chudne ale ja pracuje nad soba z psychodietetykiem ktorego znalazłam w gdyni na morskiej fajnie ogolnie bo nie ma diety tylko zmiana zywieniowych nawykow plus male wskazowki i widze jak moje kilogramy powoli ale skutecznie leca w dol i o to chodzilo prawda :)

Martas
|

Od siebie dodam tylko że jeśli ktoś szuka herbatników to warto zawsze patrzyć na skład aby był dobry bez dodatków szkodliwych. Osobiście na przykład nie polecam takich z spółek ze zdrową żywnością na przykład chyba najbardziej znane http://www.open-youweb.com/... bo są zdecydowanie przesadnie drogie a skład wcale nie jest powalający na kolana. Warto szukać swoich aby znaleźć najlepsze - ja nadal poszukuję.

doroti
|

Czy naprawde taka depilacja jest skuteczna?
Bo sama sie własnie zastanawiałam ,ale jednak jakoś nie nastraja mnie to dobrze,kiedy pomysle sobie o tym,ze bede musiala ja co jakis czas powtarzac.