Gulasz - wołowy, wieprzowy i nie tylko. Ile kalorii ma gulasz?

2019-12-31 10:39 Marzena Masna, dietetyk

Gulasz to potrawa, którą przyrządza się z pokrojonego w kawałki osmażonego mięsa, duszonego z przyprawami. Gulasz może być wołowy lub wieprzowy (z takiego mięsa przygotowuje się tradycyjny gulasz węgierski), a także drobiowy, np.z  indyka. Ile kalorii ma gulasz? Jakie ma wartości odżywcze?

Spis treści:

  1. Gulasz - wołowy, wieprzowy i nie tylko
  2. Gulasz wołowy - kalorie, wartości odżywcze
  3. Gulasz - czy jest zdrowy?
  4. Gulasz wieprzowy - ile ma kalorii?
  5. Gulasz wegetariański
  6. Gulasz z indyka - kalorie, wartości odżywcze

Gulasz to danie wywodzące się z Węgier i popularne w Europie Środkowej. Po raz pierwszy gulasz został przygotowany w IX wieku przez węgierskich pasterzy i składał się gotowanego, aromatyzowanego mięsa, które wcześniej zostało poddane procesowi suszenia.

Ze względu na małą dostępność mięsa do gulaszu, wykorzystywano też skóry. Dopiero w XVI wieku do gulaszu zaczęto dodawać paprykę.

Gulasz - wołowy, wieprzowy i nie tylko

Najczęściej przygotowuje się gulasz wołowy lub wieprzowy, ale można użyć innego rodzaju mięsa: cielęcinę, jagnięcinę i drób (np. gulasz z indyka).

Mięso kroi się na kawałki, doprawia się solą i dusi z dodatkiem lekko podsmażonej cebuli na oleju lub smalcu. Następnie do dania dodaje się paprykę zieloną lub czerwoną oraz marchewkę, pietruszkę i seler.

Do gulaszu można też dodać pokrojone w kostkę ziemniaki, które dzięki zawartości skrobi zagęszczą danie, a także białe wino i ocet winny oraz pomidory.

Gulasz doprawia się papryczką chili, tymiankiem i liściem laurowym, opcjonalnie czosnkiem i kminem. Niekiedy gulasze zagęszcza się, dodając zasmażkę z mąki pszennej lub mąkę ziemniaczaną.

Tradycyjny gulasz węgierski częściej ma formę zupy niż gulaszu.

Tradycyjny gulasz węgierski - według oryginalnej receptury - nie zawiera ziemniaków, czosnku chili, mąki, wina, octu winnego i pomidorów.

Gulasz najczęściej podaje się z ziemniakami, kaszami, makaronem oraz kluskami śląskimi i kopytkami lub chlebem. Czasami, jako dodatek podaje się też surówki lub warzywa gotowane. Ze względu na to, że gulasz jest popularny w Europie Środkowej, wykształciły się różne wariacje tego dania, w zależności od kraju.

W Austrii gulasz przygotowuje się tylko z dodatkiem cebuli i podaje się z chlebem. W Chorwacji bazą jest dziczyzna, a oprócz papryki i marchewki dodaje się borowiki, a całe danie podaje się z polentą lub makaronem.

W Czechach i na Słowacji do przygotowania gulaszu wykorzystuje się najczęściej wołowinę, ale też dziczyznę. Czasami dodaje się kapustę kiszoną.

W Niemczech wykorzystuje się wołowinę, wieprzowinę lub dziczyznę i czasami wzbogaca się danie czerwonym winem. Również do włoskiego gulaszu dodawane jest czerwone wino. Ponadto danie to jest doprawiane rozmarynem, majerankiem i sokiem z cytryny.

Polski i serbski gulasz nieco różni się od tradycyjnego węgierskiego gulaszu. Do jego przygotowania wykorzystuje się każdy rodzaj mięsa: wołowinę, wieprzowinę, drób, dziczyznę, jagnięcinę oraz często dodaje się pomidory lub przecier pomidorowy i czosnek.

Polecamy przepis na bogracz: Bogracz, który uwiódł Magdę Gessler: przepis na rodzinny obiad [WIDEO]

Warto wiedzieć

Gulasz wołowy - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 148 kcal
Białko - 14,1 g
Tłuszcze - 9,2 g
Tłuszcze nasycone - 1,61 g
Tłuszcze jednonienasycone - 4,93 g
Tłuszcze wielonienasycone - 2,17 g
Cholesterol - 38,0 mg
Węglowodany - 2,6 g
Błonnik - 0,3 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 53,0 mg (4%)
Potas - 267,0 mg (8%)
Wapń - 6,0 mg (0,6%)
Fosfor - 137,0 mg (20%)
Magnez - 18,0 mg (5%)
Żelazo - 1,6 mg (16%)
Cynk - 2,5 mg (23%)
Miedź - 0,07 mg (8%)

Witaminy

Witamina A - 21,0 µg (2%)
Witamina E - 1,76 mg (18%)
Witamina B1 - 0,046 mg (4%)
Witamina B2 - 0,151 mg (12%)
Niacyna - 3,62 mg (23%)
Witamina B6 - 0,23 mg (18%)
Foliany - 6,6 µg (2%)
Witamina B12 - 0,91 µg (38%)
Witamina C - 1,2 mg (1%)
Witamina D - 0,26 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Gulasz - czy jest zdrowy?

Kaloryczność gulaszu zależy od rodzaju mięsa, z jakiego został przygotowany, ale też od użytego tłuszczu. Najmniej kaloryczny jest gulasz wołowy (148 kcal/100 g), nieco bardziej gulasz z indykiem (155 kcal w 100 g), zaś najwyższą kalorycznością cechuje się gulasz wieprzowy - 100 g dostarcza 266 kcal. Jednocześnie gulasz wieprzowy charakteryzuje się najwyższą zawartością tłuszczów.

Gulasz jest źródłem białka, witamin (głównie witaminy B12, witaminy B6, witaminy B2, niacyny) i składników mineralnych (szczególnie fosforu i cynku). Dodatkowo gulasz to dobre źródło żelaza. Najwięcej tego składnika mineralnego znajduje się w gulaszu wołowym (prawie dwukrotnie więcej niż w wieprzowym i w gulaszu z indyka).

Gulasz wołowy i z indyka, ze względu na niską kaloryczność, to świetny pomysł na pełnowartościowy posiłek dla osób będących na diecie odchudzającej, osób z cukrzycą, a także z problemami układu sercowo- naczyniowego. Jednak należy przygotować go z wykorzystaniem olejów roślinnych.

Ponadto warto pamiętać o dodatkach, z jakimi podamy to danie. Najlepiej wybrać gruboziarniste kasze oraz pełnoziarniste makarony.

Warto wiedzieć

Gulasz wieprzowy - ile ma kalorii? (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 266 kcal
Białko - 12,1 g
Tłuszcze - 23,3 g
Tłuszcze nasycone - 6,062 g
Tłuszcze jednonienasycone - 12,291 g
Tłuszcze wielonienasycone - 3,410 g
Cholesterol - 52,2 mg
Węglowodany - 3,1 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 41,0 mg (3%)
Potas - 229,0 mg (7%)
Wapń - 9,0 mg (1%)
Fosfor - 121,0 mg (17%)
Magnez - 16,0 mg (4%)
Żelazo - 0,9 mg (9%)
Cynk - 2,34 mg (21%)
Miedź - 0,05 mg (6%)

Witaminy

Witamina A - 25,0 µg (3%)
Witamina E - 2,36 mg (24%)
Witamina B1 - 0,444 mg (34%)
Witamina B2 - 0,208 mg (16%)
Niacyna - 2,31 mg (14%)
Witamina B6 - 0,238 mg (14%)
Foliany - 9,09 µg (2%)
Witamina B12 - 0,5 µg (21%)
Witamina C - 1,6 mg (2%)
Witamina D - 0,508 µg (3%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Gulasz wegetariański

Gulasz można też przygotować w wersji wegetariańskiej. W zamian mięsa dodaje się rośliny strączkowe: ciecierzycę, soczewicę i fasolę. Świetnie z gulaszem komponuje się też tofu.

Warto wiedzieć

Gulasz z indyka - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 155 kcal
Białko - 14,6 g
Tłuszcze - 9,8 g
Tłuszcze nasycone - 1,19 g
Tłuszcze jednonienasycone - 5,294 g
Tłuszcze wielonienasycone - 2,764 g
Cholesterol - 58,7 mg
Węglowodany - 3,1 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 59,0 mg (4%)
Potas - 330,0 mg (9%)
Wapń - 8,0 mg (0,8%)
Fosfor - 170,0 mg (24%)
Magnez - 22,0 mg (6%)
Żelazo - 0,7 mg (7%)
Cynk - 1,98 mg (18%)
Miedź - 0,08 mg (9%)

Witaminy

Witamina A - 40,0 µg (4%)
Witamina E - 2,08 mg (21%)
Witamina B1 - 0,05 mg (4%)
Witamina B2 - 0,206 mg (16%)
Niacyna - 6,81 mg (43%)
Witamina B6 - 0,238 mg (18%)
Foliany - 25,76 µg (6%)
Witamina B12 - 1,2 µg (50%)
Witamina C - 1,6 mg (2%)
Witamina D - 0,145 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 2/2020 "Zdrowia": co pomoże na ból głowy, sztuczne hormony wokół nas, dźwięczny głos na lata, stopy bez odcisków, eko zwierzak w domu, chudnij z wyobraźnią, hity zdrowej kuchni. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych rad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 2/2020
KOMENTARZE