Groszek cukrowy - właściwości odżywcze. Jak jeść groszek cukrowy?

2019-01-07 11:34 Weronika Rumińska

Groszek cukrowy ma liczne właściowści i wartości odżywcze oraz niewiele kalorii. Dodatkowo groszek cukrowy to jedyny rodzaj groszku, który można jeść na surowo razem ze strączkiem. Może więc być samodzielną przeskąską lub dodatkiem do obiadu. Sprawdź, jakie wartości odżycze ma groszek cukrowy i jakie znalazł zastosowanie w kuchni.

Groszek cukrowy to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze są znane od tysięcy. To niewielkiej wielkości warzywo (lekko spłaszczone i wygięte strąki groszku cukrowego mają średnio 7- 9 mm) ma liczne witaminy i składniki mineralne.

Spis treści:

  1. Groszek cukrowy – właściwości zdrowotne
  2. Groszek cukrowy – wartości odżywcze (w 100 g)
  3. Groszek cukrowy – jak jeść?
  4. Groszek cukrowy – zastosowanie w kuchni
  5. Groszek cukrowy – przechowywanie

Groszek cukrowy – właściwości zdrowotne

Groszek cukrowy zawiera antyoksydanty, które hamują proces starzenia się organizmu. Ponadto pomagają wzmacniać odporność i hamować proces rozwoju nowotworów.

Natomiast zawarta w nim luteina pozytywnie wpływa na wzrok i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Groszek cukrowy jest źródłem białka - głównego budulca mięśni, który odpowiada również za ich regenerację. Z tego względu groszek cukrowy powinien znaleźć się w diecie osób uprawiających różnego rodzaju sporty. Jest także doskonałym rozwiązaniem dla wegetarian i wegan.

Słodka odmiana groszku jest również bogata w witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy polecany szczególnie kobietom w ciąży) oraz witaminy A, E i K. Groszek cukrowy zawiera też bardzo duże ilości witaminy C, która wzmacnia układ odpornościowy.

Groszek cukrowy można uprawiać samemu w ogródku lub na balkonie.

W groszku cukrowym można znaleźć też minerały, takie jak, m.in. żelazo, fosfor, cynk, magnez i wapń, który wzmacnia kości i zapobiega osteoporozie. Groszek cukrowy jest cennym warzywem ze względu na wysoką zawartość potasu, który jest niezbędny do prawidłowej pracy serca.

Groszek cukrowy dostarcza też węglowodany, przede wszystkim węglowodany złożone, które utrzymują poziom cukru we krwi na odpowiednim poziomie przed długi czas. Dzięki temu groszek cukrowy jest doskonałym źródłem energii dla organizmu.

Groszek cukrowy jest również źródłem błonnika, który przyspiesza metabolizm i wspomaga pracę układu pokarmowego. Jednocześnie jest niskokaloryczny – 100 g groszku to tylko 42 kcal. Z tego względu polecany jest osobom odchudzającym się.

Mogą go spożywać także osoby chore na cukrzycę, gdyż indeks glikemiczny groszku cukrowego wynosi 45.

Warto wiedzieć

Groszek cukrowy - wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 35 kcal
Białko ogółem - 2 g
Tłuszcz - 0 g
Węglowodany - 6 g (w tym cukry proste - 3 g)
Błonnik - 2 g

Witaminy

Witamina C – 48.0 mg
Witamina A – 1000 IU

Minerały

Wapń – 40 mg
Żelazo - 1.80 mg 
Potas - 170 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Groszek cukrowy – jak jeść?

Groszek cukrowy to wyjątkowa odmiana groszku zielonego, pochodząca z Chin. Różni się od innych odmian grochu tym, że jako jedyną można ją jeść w całości, nawet na surowo. Groszek cukrowy pozbawiony jest w strąku pergaminowej wyściółki. Dzięki temu można zajadać się nie tylko zielonymi kuleczkami, lecz także chrupiącą skórką.

Groszek cukrowy – zastosowanie w kuchni

Groszek cukrowy może być samodzielną przekąską, spożywaną na surowo. Groszek cukrowy można też gotować na parze lub w wodzie na półtwardo i na miękko oraz smażyć.

Przed spożyciem należy dokładnie umyć strąki oraz obciąć twarde końcówki. W celu zachowania jego intensywnego koloru, można dodać do gotującego się groszku odrobinę octu lub kwasku cytrynowego.

Groszek cukrowy świetnie komponuje się z daniami mięsnymi i rybnymi. Nadaje się również do wszelkiego rodzaju mieszanek warzywnych, sałatek, surówek, tart oraz kremowych zup.

Groszek cukrowy – przechowywanie

Groszek cukrowy najwięcej właściwości odżywczych zachowuje na surowo, zjedzony jeszcze w dzień zakupu. Jego ważność można jednak przedłużyć, odpowiednio go przechowując. Aby zmniejszyć utratę cennych składników odżywczych, groszek cukrowy należy przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku. Można go również zamrozić.

O autorze
Weronika Rumińska
Absolwentka filologii polskiej o specjalizacji redaktorsko-wydawniczej na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowania związane z pracą redaktora rozwijała już w trakcie studiów magisterskich, czynnie współpracując z serwisem Poradnikzdrowie.pl na ścieżce redaktorskiej i social mediów. Prywatnie miłośniczka dobrego kryminału oraz jeździectwa.

Czytaj więcej artykułów tego autora

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE