Gołąbki - wartości odżywcze. Ile kalorii mają gołąbki?

2018-09-04 14:14

Gołąbki to potrawa przygotowywana z mielonego mięsa z ryżem, zawijanego w liście młodej kapusty (np. włoskiej lub pekińskiej) i podawana z sosem pomidorowym. Gołąbki można przyrządzić także bez zawijania i zjeść jako samodzielne danie lub z ziemniakami, ryżem czy kaszą. Sprawdź, ile kalorii mają gołąbki i jakie są ich wartości odżywcze.

Spis treści:

  1. Gołąbki - z mięsem i nie tylko
  2. Gołąbki - ile kalorii mają gołąbki?
  3. Gołąbki - wartości odżywcze
  4. Gołąbki bez zawijania
  5. Gołąbki - dietetyczne i wegetariańskie

Gołąbki to potrawa znana od wieków, jednak nie ma zgodności, co do tego, skąd pochodzi. Za pionierów w przygotowywaniu tego dania uważają się Turcy oraz Grecy i Rzymianie, zaś gołąbki za tradycyjne danie narodowe uznawane są w kuchni ukraińskiej, polskiej, rosyjskiej, szwedzkiej, greckiej, tureckiej i egipskiej.

Według źródeł historycznych gołąbki były daniem powszechnym na terenie imperium osmańskiego, które później rozpowszechniły się w innych krajach podbitych przez owo imperium, np. na Węgrzech, w Polsce, Rosji i Szwecji.

Inne źródła podają, że gołąbki są znane w Polsce od XIX wieku i pochodzą od ukraińskich gołąbków (hołubci), które pierwotnie składały się z farszu z kaszy gryczanej i ziemniaków zawiniętego w liście kapusty. Podaje się je najczęściej podczas uroczystości rodzinnych w okresie świąt oraz na weselach.

Gołąbki są też znane od wieków w kuchni żydowskiej, w której przygotowywane na święta religijne.

Gołąbki - z mięsem i nie tylko

Gołąbki składają z farszu zawiniętego w liście kapusty lub winorośli. Najczęściej farsz składa się z mielonego mięsa wieprzowego i ryżu, ale do przygotowania farszu wykorzystuje się też drób, baraninę, jagnięcinę oraz ryby. Dodatkami do farszu mogą być grzyby, cebula i koperek.

Gołąbki zawija się w sparzone liście kapusty białej lub w liście kapusty kiszonej, a w Grecji i we Włoszech - w liście winorośli.

Gołąbki można poddawać smażeniu lub duszeniu na wolnym ogniu, a także zapiekaniu z serem żółtym. Gołąbki najczęściej podaje się z sosem pomidorowym. Mogą być one spożywane jako samodzielne danie lub z gotowanymi ziemniakami.

Gołąbki - ile kalorii mają gołąbki?

100 g gołąbków z mięsem i ryżem w sosie pomidorowym dostarcza 108 kcal oraz:

Składniki odżywcze w 100g
Białko 3,6 g
Tłuszcz 6,7 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 2,5 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 3,01 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,78 g
Cholesterol 14,0 g
Węglowodany 10,0 g
Błonnik 1,7 g
Wapń 38,0 mg (4%)*
Sód 20,0 mg (1%)
Fosfor 51,0 mg (7%)
Potas 200,0 mg (6%)
Magnez 11,0 mg (3%)
Żelazo 0,4 mg (4%)
Cynk 0,72 mg (7%)
Miedź 0,04 mg (4%)
Witamina B1 0,097 mg (7%)
Witamina B2 0,069 mg (5%)
Witamin B6 0,06 mg (5%)
Niacyna 0,69 mg (4%)
Foliany 20,1 µg (5%)
Witamina B12 0,1 µg (4%)
Witamina C 22,6 mg (25%)
Witamina E 1,25 mg (13%)
Witamina A 47,0 µg (5%)
Witamina D 0,1 µg (0,7%)

(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Gołąbki - wartości odżywcze

Gołąbki w 100 g zawierają tylko 108 kcal, jednak z reguły jeden gołąbek waży około 150- 200 gram, zatem ilość kalorii na porcję wzrasta.

Tradycyjne gołąbki są źródłem tłuszczów nasyconych i jednonienasyconych. Niestety nie są dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Wyjątkiem jest witamina C, której w 100 g gołąbków znajduje się 22,6 mg (jednak pochodzi ona z sosu pomidorowego).

Gołąbki bez zawijania

Gołąbki bez zawijania to mniej czasochłonna wersja tego popularnego dania. Do ich przygotowania niezbędne są takie same składniki, jak w przypadku tradycyjnych gołąbków. Różnica polega na dodaniu startej na tarce i zblanszowanej kapuście.

Gołąbki bez zawijania można też przygotować bez jajek i z surowym ryżem.

Kapustę można też zmielić, tak by nie była ona wyczuwalna w daniu. Mielone mięso miesza się z rozdrobioną kapustą, gotowanym ryżem, jajkiem, cebulą oraz przyprawami.

Gołąbki można zapiekać lub podsmażyć na patelni, a następnie dusić zanurzone w sosie pomidorowym. Najlepiej smakują z ziemniakami puree i surówką.

Gołąbki - dietetyczne i wegetariańskie

Gołąbki będą dietetyczne, jeśli zamiast mięsa mielonego damy mięso drobiowe lub jagnięcinę.

Gołąbki można też przygotować w wersji wegetariańskiej. Farsz do gołąbków można przygotować na bazie kaszy gryczanej i pieczarek lub ryżu, pieczarek, kaszy gryczanej i tofu, a także z wykorzystaniem kaszy jęczmiennej oraz kaszy bulgur. Prócz tego do farszu można dodać soczewicę, fasolę czerwoną, kalafiora.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.