Dlaczego warto jeść MROŻONKI?

2007-05-15 2:01

Zdaniem ekspertów mrożone owoce i warzywa zachowują większość witamin i składników mineralnych. Dlatego warto jeść mrożonki - są zdrowe, wartościowe, zawsze pod ręką! I możemy się nimi rozkoszować o każdej porze roku. Wystarczy sięgnąć do lodówki.

Sklepowe zamrażarki pełne są mrożonych warzyw i owoców oraz potraw przygotowanych na ich bazie. Czasem jednak mamy wątpliwości, czy są one rzeczywiście godne uwagi. Okazuje się, że jak najbardziej. Według ekspertów ds. żywienia, mrożonki poddane procesowi zamrażania w kilka godzin od zebrania plonów, zachowują wysoką zawartość składników odżywczych, w tym witamin i składników mineralnych. Są więc szczególnie godne polecenia zwłaszcza wtedy, gdy zależy nam na wartościowym i urozmaiconym odżywianiu. Mrożone warzywa i owoce, właściwie przechowywane i rozmrażane, swoje zalety ujawniają  szczególnie zimą i wiosną. Wówczas mogą zachowywać nawet więcej wartości odżywczych niż świeże,  dostępne na sklepowych półkach. Jeśli jesteś bardzo zajęta, dużo uczysz się, pracujesz, masz mało czasu, a chcesz się zdrowo  odżywiać, mrożonki są nieocenione. Dzięki temu, że są oczyszczone i pozbawione wszelkich niepotrzebnych elementów, skracają czas przygotowania posiłku i są relatywnie tanie. Zawarte w nich składniki mineralne biorą udział m.in. w regulowaniu krążenia. Stanowią także materiał budulcowy kości i tkanek, wchodzą w skład insuliny oraz hemoglobiny odpowiedzialnej za przenoszenie tlenu.

Fakty i mity dotyczące mrożonek

Mit 1

Mrożone warzywa i owoce mają mniejszą wartość odżywczą niż świeże surowce.

Fakt

Właściwie zamrożone, przechowywane i rozmrażane mają wartość odżywczą porównywalną do świeżych surowców. Późną zimą i wiosną mogą pod tym względem nawet przewyższać świeżą żywność.

Mit 2

Suplementy witaminowo-mineralne mogą zastąpić warzywa i owoce w okresie zimowo-wiosennym.

Fakt

Mrożonki dostarczają wielu potrzebnych składników. Części z nich nie znajdziemy w suplementach dostępnych pod postacią preparatów witaminowo-mineralnych.

Mit 3

Mrożenie powoduje, że warzywa i owoce tracą cenne witaminy i składniki mineralne.

Fakt

Zamrażanie tylko w niewielki sposób zmienia ich wartość odżywczą. Blanszowanie, czyli sparzenie owoców i warzyw przed zamrożeniem, powoduje wprawdzie stratę zawartości witaminy C (15 do 20%), jednak niezależnie od tych strat warzywa i owoce mrożone bezpośrednio po ich zebraniu zachowują wysoką wartość odżywczą, porównywalną do świeżych odpowiedników. Należy mieć na uwadze, że zbiór warzyw i owoców, ich sortowanie, transport i dostawa do sklepu zajmują zwykle kilka dni, a w tym czasie również dochodzi do strat witaminy C, ocenianych na 15% dziennie (źródło IŻiŻ).

Ważne

Polacy spożywają aż pięciokrotnie mniej warzyw i owoców mrożonych niż mieszkańcy innych krajów Unii Europejskiej. Zdaniem ekspertów jest to przede wszystkim efekt niewielkiej wiedzy na temat mrożonek, a także wielu mitów, które pokutują w naszym społeczeństwie.
Badania przeprowadzone w lutym 2007 roku, pokazują, że 12% naszego społeczeństwa stanowią te osoby, które deklarują, iż w ostatnim roku używały mrożonych warzyw lub owoców częściej niż w poprzednich latach. Z drugiej zaś strony połowa społeczeństwa (52%) pozostała przy swoich wcześniejszych zwyczajach i używa mrożonek tak samo często jak poprzednio. Wśród osób, które deklarują zmiany, co trzeci Polak (34%) twierdzi, że z wykorzystaniem mrożonych warzyw i owoców można przygotować potrawy tak samo smaczne jak te ze świeżych produktów. Identycznie jak w zeszłym roku, 38% badanych uważa, że mrożenie jest procesem, który nie obniża wartości odżywczej warzyw i owoców.

Zalety mrożonek

  • Świeżość i wartość odżywcza. Mrożonki są produkowane w kilka godzin od momentu zebrania owoców i warzyw. To dlatego są bogate w składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy, nie zawierają konserwantów.
  • Cena. Podczas przygotowania produktu do mrożenia usuwane są wszystkie elementy zbędne, dlatego konsument płaci jedynie za wartościowe owoce i warzywa. W przypadku świeżych warzyw i owoców w trakcie obierania i czyszczenia traci się nawet 40% ich masy. Co więcej, ceny mrożonek są stabilne i nie zależą od sezonu.
  • Wygoda. Mrożonki sprzedawane w sklepach zostały już obrane, umyte i podzielone na porcje. To dlatego przy wykorzystaniu mrożonych warzyw i owoców czas przygotowania posiłku skraca się o 40-80%.
  • Dostępność. Mrożonki dostępne są przez cały rok, a więc i wtedy, gdy na rynku brakuje świeżych owoców i warzyw. W sezonie zimowo - wiosennym stanowią uzupełnienie posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
martyna
|

Ja też mam podzielone zdanie na temat tego artykułu. Zawsze dbam o zdrowe posiłki dla siebie i mojej rodziny. U mnie generalnie wygląda to tak, że w sezonie zwykle kupuję świeże warzywa prosto ze straganu, ale w takim okresie jesienno-zimowym zawsze sięgam po mrożonki. Jak dla mnie jest to lepsze rozwiązanie, aniżeli karmienie warzywami pryskanymi, nafaszerowanymi chemią. Mam ochotę na coś dobrego zawsze wiem, że w mrożonkach Poltino to znajdę. Od lat wykorzystuje je w moich przepisach i do tej pory nasze zdrowie na tym nie ucierpiało. Warzywa w środku są całe, niepokruszone i nie rozwalają się podczas gotowania :)

basss
|

Niestety jak ze wszystkim mrozonki tez mozna podzielic na te wartosciowe i smieci - smieci to te co piszesz, rozdrobnione zapewne pol gnijace warzywa (w koncu po cos sie jej rozdrobnilo) a widzialas tez ladne cale np. fasolki? Niestety cena wszystkim rzadzi...

ferdzia
|

nie zgadzam się z tym artykułem, pracowałam w niejednym zakładzie różnego rodzaju przetwórstwa czy pakowania owoców i warzyw i niestety na mrożonki kierowano najgorszej jakości produkty. Do tego czas pomiędzy zbiorem a zamrożeniem owoców znacznie się różni od podanego wyżej. Niejednokrotnie trzeba było wybierać z pomiędzy spleśniałych, te jeszcze posiadające barwę owocu czy warzywa niekoniecznie porośniętego białym czy zielonym meszkiem. Z taką świadomością ciężko sięgać po mrożonki ze sklepów. Z warzyw należało ścierać zzieleniałą narośl, potem do maszyny rozdrabniającej i zamrażanie z dodatkiem chemii.. Stanowczo nie polecam

Jan
|

bzdury piszesz monika. mrozone owoce i jarzyny sa zima sto razy zdrowsze od pomaranczy czy jablek z chin.

monika
|

Kolejne bzdury które wciskaja ludziom żeby przemysł się kręcił. Na szczęście co raz więcej ludzi jest świadomych tego co dobre dla zdrowia. Należy wybierać świeże sezonowe warzywa i owoce. Żyć i odzywiac się zgodnie z porami roku.

pmarzenka
|

mrożonki są zdecydowanie zdrowsze niż nowalijki, dlatego wiosna zapełniam nimi zamrażalnik