Dlaczego warto dodawać kurkumę do kawy?

2022-01-05 16:28
kobieta pijąca kawę z kurkumą
Autor: Getty Images

Choć kurkuma to przyprawa stosowana najczęściej do potraw, wielu ludzi dodaje ją do różnych napojów. Brzmi dziwnie? Nie powinno, ponieważ zwolennicy tego dodatku twierdzą, że dzięki niemu kawa smakuje jeszcze lepiej.

Spis treści

  1. Kurkuma pozytywnie oddziałuje na zdrowie, ale...
  2. 5 korzyści zdrowotnych z dodania kurkumy do kawy
  3. Ile kurkumy dodać do kawy?

Kurkuma pozytywnie oddziałuje na zdrowie, ale...

Za sprawa niesamowitego koloru, który uzyskuje dzięki kurkuminie, kawy z dodatkiem kurkumy zyskują na popularności. Przygotowanie takiego napoju jest niezwykle proste.

Kurkuma to przyprawa popularna szczególnie w kuchni indyjskiej i tradycyjnej medycynie. Choć wpływ kurkuminy na zdrowie jest pozytywny, organizmowi ciężko przychodzi jej wchłanianie, szczególnie w przypadku kwaśnych płynów takich jak kawa. Nic straconego – istnieją strategie, które ułatwią wchłanianie kurkuminy.

Kawa dobra na wszystko: poznaj właściwości kawy

Można do napoju dodać czarny pieprz, który zawiera piperynę - to z pewnością zwiększy jej wchłanianie. Co więcej, kurkumina jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc dodanie do niej źródła tłuszczu może zoptymalizować jej działanie. Dlatego warto do napoju z kurkumą dodać masło, mleko albo śmietankę. Taka kawa oferuje wiele potencjalnych korzyści dla naszego zdrowia.

Zwolennicy kawy z kurkumą dodają do niej także inne dodatki m.in.:

  • goździki,
  • cynamon,
  • imbir,
  • olej kokosowy.

5 korzyści zdrowotnych z dodania kurkumy do kawy

Ile kurkumy dodać do kawy?

Każdy, kto kiedykolwiek miał styczność z kurkumą, wie, jak silny ma smak. Już niewielka dawka wystarczy, by nadać przygotowywanym daniom charakterystyczny żółty kolor. Zazwyczaj do porcji kawy wystarczy dodać około pół łyżeczki (1,5 g) kurkumy. Oczywiście, jeśli chcesz, możesz dodać jej więcej, jednak producenci tej przyprawy zalecają, by nie stosować dawki większej niż 6 gramów, ponieważ może spowodować łagodne zaburzenia trawienia u niektórych osób.

Wiele badań naukowych potwierdzających korzyści zdrowotne wynikających ze stosowania kurkumy, opartych jest na dużych dawkach, dlatego potrzeba więcej analiz, które obejmą również sporadyczne dawki kurkumy w kawie lub innych napojach.

Źródła:

1. Curcumin and Cancer Cells: How Many Ways Can Curry Kill Tumor Cells Selectively?, online: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2758121,

2. Curcumin and cancer: an "old-age" disease with an "age-old" solution, online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18462866,

3. Endothelial cell functions. Relationship to atherogenesis, online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10543305

4. Efficacy and safety of curcumin in major depressive disorder: a randomized controlled trial, online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23832433,

5. Curcumin: a modulator of inflammatory signaling pathways in the immune system, online: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31140036/

6. Antioxidant effects of curcumin in models of neurodegeneration, aging, oxidative and nitrosative stress: A review, online:

7. Healthline

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.