Dieta a chrapanie. Co jeść, żeby nie chrapać?

2019-05-09 11:41
Dieta a chrapanie. Co jeść, żeby nie chrapać?
Autor: Getty Images

Dieta może mieć wpływ na chrapanie. Istnieje pewna grupa produktów, która wpływa na nasilenie dolegliwości. Chrapanie nasila się np. w wyniku wypicia alkoholu. Jakie jeszcze produkty mogą nasilać chrapanie?

Dieta wpływa na nasilenie chrapania, choć z pewnością nie jest to główny czynnik, który je wywołuje. Właściwa dieta jest w chrapaniu czynnikiem drugorzędnym, co jednak nie oznacza, że mało istotnym. Silnie skorelowana z tym problemem jest masa ciała.

Osoby z nadwagą i z otyłością chrapią częściej niż szczupłe. Wiąże się to z nadmiarem tkanki tłuszczowej wokół szyi, która uciska gardło, powodując zwężenie jego światła i utrudniony przepływ powietrza. Podstawowym zaleceniem związanym z chrapaniem i odnoszącym się do sposobu odżywiania jest utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Chrapanie nasila się w wyniku picia alkoholu. Napoje alkoholowe wpływają na rozluźnienie mięśni ciała, w tym mięśni gardła. Dlatego osobom borykającym się na co dzień z chrapaniem zaleca się unikanie alkoholu w godzinach wieczornych.

Do żywności wzmagającej chrapanie można zaliczyć dwie grupy produktów: wywołujących i nasilających przewlekły stan zapalny w organizmie oraz powodujących zwiększone wydzielanie śluzu w drogach oddechowych. Zarówno stan zapalny, jak i nadmiar flegmy są czynnikami powodującymi chrapanie.

Badania naukowe pokazują, że u osób chrapiących stężenie markerów przewlekłego ogólnoustrojowego stanu zapalnego jest istotnie wyższe niż u osób, u których problem chrapania nie występuje. Bardzo ważne są również alergeny pokarmowe i produkty nietolerowane, ponieważ mogą one być zarówno przyczyną stanów zapalnych, nadmiaru flegmy jak i innych trudności z oddychaniem.

Dieta a chrapanie. Produkty wzmagające chrapanie

  • Nabiał

Produkty mleczne są bardzo dobrze znane jako substancje zwiększające wydzielanie śluzu w górnych drogach oddechowych. Nadmiar flegmy lub jej zbyt duża gęstość są natomiast czynnikami utrudniającymi swobodne oddychanie i wywołującymi chrapanie.

Białka mleka są ponadto bardzo częstymi alergenami pokarmowymi, a laktoza w produktach mlecznych – powszechnym składnikiem wywołującym nietolerancje pokarmowe.

CZYTAJ TEŻ: Nietolerancja LAKTOZY - przyczyny, objawy i leczenie

  • Pszenica

Pszenica należy do częstych alergenów. Posądzana jest także o nasilanie wydzielania śluzu.

  • Cukier

Cukier w czystej postaci i słodycze to składniki diety o bardzo dobrze udowodnionym negatywnym wpływie na organizm. Jednym z podstawowych działań cukru jest wywoływanie i nasilanie przewlekłego stanu zapalnego w tkankach.

Słodycze oprócz cukru zawierają najczęściej silnie prozapalne tłuszcze trans z utwardzonych olejów roślinnych oraz zaawansowane końcowe produkty glikacji AGE powstające podczas pieczenia.

    Dieta, która może złagodzić chrapanie, to dieta przeciwzapalna oparta na warzywach i tłustych rybach morskich.

    • Przetworzone czerwone mięso

    Wyroby z czerwonego mięsa, takie jak wędliny, parówki, kiełbasy czy konserwy, są znane jako czynnik prozapalny. Efekt ten jest spowodowany w dużej mierze dodatkami do żywności (azotyny) oraz substancjami powstającymi podczas obróbki cieplnej (AGE, zaawansowane końcowe produkty glikacji).

    • Alergeny

    Alergeny pokarmowe prowadzą do nasilenia stanu zapalnego. Mogą powodować zwiększone wydzielanie śluzu oraz obrzęk tkanek górnych dróg oddechowych. Alergie i nietolerancje pokarmowe są kwestią bardzo indywidualną, jednak do najczęstszych alergenów zalicza się: mleko i nabiał, jajka, orzechy, orzeszki ziemne, ryby, owoce morza, pszenicę i soję.

    CZYTAJ TEŻ:

    Dieta a chrapanie – czego nie jeść? Produkty przeciwwskazane

    Dążąc do zniwelowania chrapania przy pomocy diety, warto wykluczyć z niej produkty wpływające na nasilenie dolegliwości. Nie oznacza to eliminowania wszystkich produktów spożywczych z poniższej listy, ale ich długofalowe ograniczenie.

    Kluczowa w kwestii diet eliminacyjnych jest obserwacja własnego organizmu. Każdy może na żywność reagować inaczej, dlatego warto wykluczać pojedyncze produkty i obserwować zachodzące zmiany. Nie dla wszystkich problematyczna będzie pszenica czy orzechy. Jedni na nabiał reagują bardziej, inni mniej.

    Produkty, których spożyciu warto przyjrzeć się przy problemach z chrapaniem to:

    • mleko
    • sery żółte
    • twaróg
    • mozzarella, feta, sery pleśniowe, sery topione
    • śmietana
    • śmietanka w proszku, mleko w proszku
    • jogurt, kefir, maślanka
    • lody
    • chleb, makarony, sucharki
    • cukier
    • ciastka, wafelki, cukierki, landrynki, czekolady, wyroby cukiernicze, pączki, drożdżówki
    • kremy do ciast
    • słodkie napoje
    • kiełbasy, parówki, wędliny, konserwy
    • jajka
    • orzeszki ziemne i orzechy
    • napoje alkoholowe
    Warto wiedzieć

    Każdy czasem chrapie. Problem zaczyna się, gdy chrapanie towarzyszy nam każdej nocy. Jest to nie tylko uciążliwość utrudniająca sen partnera (a czasem i nasz własny), ale też powodująca problemy zdrowotne. Chrapanie jest związane z rozluźnianiem się mięśni gardła podczas snu i cofaniem się języka, co jest zjawiskiem zupełnie normalnym.

    Przepływ powietrza powoduje poruszanie tych mięśni, głównie podczas wydechu. Im węższe staje się gardło, tym głośniejszy jest hałas związany z chrapaniem. Chrapanie nasila się podczas głębokiej fazy snu. Jakie są jego przyczyny?

    Źródła:

    1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27207142
    2. https://lunginstitute.com/blog/anti-mucus-diet/
    3. https://www.pat.nhs.uk/downloads/patient-information-leaflets/respiratory/349%20Snoring.pdf
    4. https://www.sleepbubble.com/food-and-drinks-that-cause-snoring/
    5. https://www.mindbodygreen.com/articles/how-to-stop-snoring-naturally
    O autorze
    Aleksandra Żyłowska-Mazgaj, dietetyk
    Aleksandra Żyłowska-Mharrab, dietetyk
    Technolog żywności, dietetyk, edukator. Absolwentka Biotechnologii na Politechnice Gdańskiej i Usług żywieniowych na Akademii Morskiej. Zwolenniczka prostej, zdrowej kuchni i świadomych wyborów w codziennym odżywianiu. Do moich głównych zainteresowań należy budowanie trwałych zmian nawyków żywieniowych oraz indywidualne komponowanie diety zgodnie z potrzebami organizmu. Bo nie dla każdego to samo jest zdrowe! Uważam, że edukacja żywieniowa jest bardzo istotna, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Koncentruję swoje działania na szerzeniu wiedzy o żywieniu, analizuję nowe wyniki badań, samodzielnie wnioskuję. Wyznaję zasadę, że dieta to styl życia, a nie ścisłe przestrzeganie posiłków z kartki. W zdrowym i świadomym odżywianiu zawsze jest miejsce na pyszne przyjemności.
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.