Czy paluszki rybne są zdrowe? Dlaczego dzieci nie powinny jeść paluszków rybnych

2019-09-03 9:34 Anna Jakimiuk

Smażone na tłuszczu złociste paluszki rybne przyrządzamy z myślą, że posiłek będzie nie tylko smaczny, ale też zdrowy. Niestety, paluszki rybne ze zdrowiem mają niewiele wspólnego. Czy wiesz, dlaczego dzieci nie powinny jeść paluszków rybnych?

Skład paluszków rybnych, czyli dlaczego nie warto ich jeść

W sklepach dostaniemy dwa rodzaje paluszków rybnych. Lepsze są te z ciętych w bloczki kawałków ryb, obtoczone panierką. Najczęściej jednak kupujemy paluszki z ryby mielonej, wymieszanej z dodatkami, bułką tartą, wzmacniaczami smaku. Uwagę zwracajmy na oznaczenie opakowania – jeśli nie ma wyraźnej informacji, że paluszki zrobione są z białej ryby, możemy podejrzewać, że do produkcji użyta została mielonka rybna (różne gatunki ryb, ości, skóra).

Paluszki rybne powinny zawierać minimum 60% ryby, jednak w praktyce zdarza się, że jest jej mniej, tylko 36%. Cała reszta to panierka – chłonąca tłuszcz, utwardzona skrobia kukurydziana ze spulchniaczami, utwardzonymi tłuszczami i glukozą, która bardziej niż panierkę przypomina skorupkę.

Dzieci w wieku rozwojowym powinny zjadać ryby z dużą zawartością wit. D: węgorza, pstrąga, łososia, śledzia. Dużą ilość wapnia, niezbędną do budowy mocnych kości mają sardynki i szprotki. Wymienione gatunki zaliczane są do ryb tłustych. Oznacza to, że są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

Niestety, paluszki produkuje się z ryb chudych, o niskiej zawartości związków korzystnie wpływających na mózg i rozwój organizmu. Produkt jest głęboko mrożony, a kwasy omega-3 i tłuszcze nie wytrzymują długotrwałego przechowywania w niskiej temperaturze, więc paluszki rybne zawierają składniki odżywcze w niewielkiej ilości.

Zdrowsza smażona ryba czy paluszki rybne?

Argumentem, który często decyduje o wyborze paluszków rybnych jest czas. Paluszki to danie szybkie. Wystarczy wyjąć je z kartonika i wrzucić na rozgrzany tłuszcz lub do piekarnika. Obiad gotowy jest już po kilkunastu minutach! Warto jednak wiedzieć, że własnoręczne przygotowanie ryby do smażenia też nie zajmuje dużo czasu. Filet rybny wystarczy przyprawić ziołami, zawinąć w folię i włożyć do piekarnika. Zaletą wszystkich ryb jest to, że szybko się pieką, więc już po ok. 15 minutach mamy gotowego pstrąga w całości albo pyszny filet z łososia.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Eunuch dużywór
|

Wszystko ok. Pojechaliście po tych złych paluszkach. Zgadzam się. Ale szkoda że nie ma szerszego odniesienia sie do tych które mają wiekszą zawartosc ryby niemielonej i przyrządzane są w piekarniku a nie w głębokim tłuszczu

Anna
|

Panie Pawle poczytaj sobie prawdę a nie kłamstwo. łososś norweski łososiowi norweskiemu nie jest równy! Trzeba kupować z dobrych i sprawdzonych hodowli

Anna
|

Moje maluchy wola zwykłego łososia norweskiego

Paweł
|

ja wam dam łososie te ryby zawierają pestycydy poczytajcie sobie cały świat to jeden wielki syf