Cudowna SPIRULINA - wodorost z kwasem GLA

2019-05-20 11:40 Monika Majewska

Spirulina to szmaragdowozielona alga w kształcie spirali o mikroskopijnej wielkości jest niezwykłą rośliną. Nie znamy żadnego ziarna, owocu czy środka spożywczego, który byłby bogatszy w substancje odżywcze. Określa się ją jako mleko Matki Ziemi z uwagi na wyjątkowo wysokie stężenie bardzo rzadkiego kwasu gamma-linolenowego (GLA).

Spirulina zawiera kwas gamma linolenowy bierze udział w biosyntezie substancji, które obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko zakrzepów wewnątrznaczyniowych, działają przeciwzapalnie, wzmagają aktywność układu immunologicznego, łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego, wpływają na wygląd skóry, włosów i paznokci. Poza tym spirulina posiada jeszcze inne właściwości lecznicze.

Posłuchaj o właściwościach spiruliny. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Spirulina nazywana bywa zielonym mięsem

Spirulina bywa nazywana też zielonym mięsem z powodu niespotykanie dużej zawartości wysokowartościowego białka. Jego udział jest blisko trzykrotnie większy od zawartości białka w mięsie. Zawiera 18 aminokwasów, w tym 8 niezbędnych, z których zbudowane są białka. Jest to najwyższa koncentracja, jaką można znaleźć w żywności. Nie są one tylko materiałem budulcowym mięśni, ale także przynoszą wiele korzyści dla zdrowia, m.in. wyrównują poziom cukru we krwi, przyśpieszają rekonwalescencję. Ta niezwykła alga zawiera też łatwo przyswajalne żelazo (ma go znacznie więcej niż mięso), magnez, potas, witaminy, makro- i mikroelementy.

Spirulina może uchronić przed rakiem

Dzięki obecności pigmentów – zielonego chlorofilu i niebieskiej fikocyjaniny – spirulina działa antyoksydacyjnie i może uchronić przed rakiem.

Poza tym spirulina normalizuje przemianę jodu w organizmie, przez co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy.

Udowodnili to naukowcy z Oregon State University. W trakcie prowadzonych przez nich badań, chlorofil wiązał się ze szkodliwymi substancjami, co ułatwiało ich wydalenie. Liczba guzów wątroby spadła pod jego wpływem o 29 do 64 proc. zaś nowotworów żołądka - o 24-45 proc. Jak jedna zaznaczają badacze, związek ten zapewnia ochronę przed niewielkimi dawkami substancji rakotwórczych, które występują zwykle w środowisku. Przy bardzo wysokich poziomach czynników rakotwórczych podawanie chlorofilu zwiększało liczbę guzów nowotworowych.

Poza tym spirulina zawiera jeszcze inne związki, które neutralizują wolne rodniki i zmniejszają ryzyko choroby nowotworowej - beta-karoten i witaminę E.

Warto wiedzieć

Spirulina (w formie proszku) - wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 290 kcal
Białko ogółem - 57.47 g
Tłuszcz - 7.72 g
Węglowodany - 23.90 g (w tym cukry: 3.10 g)
Błonnik - 3.6 g

Witaminy

Witamina C - 10.1 mg
Tiamina – 2.380 mg
Ryboflawina – 3.670 mg
Niacyna - 12.820 mg
Witamina B6  - 0.364 mg
Kwas foliowy -  94 µg
Witamina A – 570 IU
Witamina K – 25.5 µg

Minerały

Wapń – 120 mg
Żelazo - 28.50 mg
Magnez - 195 mg
Fosfor - 118 mg
Potas - 1363 mg
Sód - 1048 mg
Cynk - 2 mg

Źródło danych: National Nutrient Database for Standard Reference

Spirulina może obniżać glikemię poposiłkową

Spirulina zawiera fikocyjaninę, która pełni rolę niebieskiego barwnika oraz substancji, która hamuje enzym lipazę trzustkową, obniża poziomu triacygliceroli we krwi, a także obniża glikemię poposiłkową. Innymi składnikami zawartymi w spirulinie, które regulują glikemię poposiłkową, są fenyloalanina, która dodatkowo hamuje ośrodek głodu, oraz glikolipid H-b2, który obniża poziom lipidów we krwi.

Spirulina pomaga także pozbyć się brzydkiego zapachu z ust i oczyścić organizm z toksyn.

Spirulina zwiększa odporność układu immunologicznego

Naukowcy, badając spirulinę przez kilkadziesiąt lat, doszli do wniosku, że zwiększa ona sprawność układu immunologicznego, wspiera serce i redukuje poziom cholesterolu, pomaga wzmocnić układ trawienny. Spirulina dodaje też sił witalnych, poprawia kondycję psychofizyczną. To zasługa witalizujących składników (witamin, enzymów), a także tzw. biofotonów, czyli cząsteczek, w których alga zgromadziła energię słoneczną i oddaje ją w organizmie gotową do wykorzystania.

Ważne

Spirulina może powodować alergię

Zanotowano rzadkie przypadki reakcji alergicznych po zastosowaniu spiruliny oraz pewnego rodzaju reakcje niepożądane przy przyjęciu dawki większej niż 1 g dziennie. Najczęstszymi były: bóle głowy, bóle mięśni, zaczerwienienie twarzy, nadmierna potliwość i trudności w koncentracji.

Spirulina - naturalny filtr przeciwsłoneczny

Barwniki roślinne zawarte w spirulinie - fikoerytryn, fikocyjanin i chlorofil - chronią przed szkodliwym działaniem promieniowania UV na skórę, przez co znacząco opóźniają procesy starzenia. Poza tym spirulina jest stosowana jest jako dodatek do kosmetyków przeznaczonych dla skóry suchej i wrażliwej.

Spirulina nie tylko z apteki

Tabletki ze spiruliną kupisz bez recepty, warto jednak skonsultować się z lekarzem. Alg smakujących podobnie jak szpinak, o lekko orzechowym posmaku, szukaj też w sklepach ekologicznych i ze zdrową żywnością. Można je dodawać do miksowanych napojów, do chleba i innych potraw, wzbogacając tym samym codzienne menu nie tylko o nowe warianty smakowe, ale także o niezwykły efekt kolorystyczny.

Zdaniem eksperta
Aleksandra Żyłowska, dietetyk

Czy spirulina pomaga schudnąć?

Spirulinie przypisuje się bardzo szerokie działanie odżywcze i zdrowotne. Większość z tych właściwości, jak np. obniżanie ciśnienia tętniczego krwi, obniżanie poziomu cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi czy ochrona komórek przed nowotworami, znajduje potwierdzenie w mniej lub bardziej licznych publikacjach naukowych. Nie można tego jednak powiedzieć o działaniu odchudzającym spiruliny. Producenci suplementów z tą algą przekonują, że w odchudzaniu może ona zdziałać cuda, jednak nie ma na to dowodów w postaci rzetelnych badań.

Przekonując o działaniu odchudzającym spiruliny, sprzedawcy najczęściej powołują się na bardzo dużą zawartość białka w zielonej aldze. Podobno połknięcie tabletki ze spiruliną przed posiłkiem zmniejsza apetyt i powoduje, że zjemy mniej. Rzeczywiście białko zawarte w żywności ma takie działanie – posiłek wysokobiałkowy szybciej wywołuje wrażenie sytości. Uczucia sytości nie wywoła jednak raczej niewielka ilość białka zawarta w tabletce. Poza tym większość ludzi je dlatego, że jedzenie jest smaczne i przyjemne, a niekoniecznie dlatego, że akurat są głodni. Zatem zmniejszenie apetytu nie musi przekładać się na mniejszą ilość spożywanych kalorii. Podobnie sprawa ma się z podnoszeniem poziomu energii i zdolnością do większego wysiłku podczas treningu. Ze względu na swoje ogromne wartości odżywcze i wysoką zawartość witamin z grupy B, które kontrolują gospodarkę energetyczną, regularnie przyjmowana spirulina może wywołać taki efekt. Ale nie zagwarantuje to, że rzeczywiście będziesz ćwiczyć więcej. Ani nie spowoduje, że w ogóle zaczniesz ćwiczyć.

W badaniach naukowych dotyczących spiruliny często można spotkać się ze stwierdzeniem, że poprawia ona profil lipidowy osocza krwi, zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę i zapobiega skokom poziomu glukozy we krwi. Wszystkie te parametry są istotne podczas walki z nadwagą, dlatego warto włączyć spirulinę do diety, jeśli chcemy zminimalizować ryzyko chorób towarzyszących nadmiernej masie ciała. Podczas badań przeprowadzonych w Indiach w 2001 roku stwierdzono, że codzienne przyjmowanie 2 g spiruliny przez 2 miesiące powoduje obniżenie cholesterolu ogółem, frakcji LDL cholesterolu i glukozy na czczo oraz po posiłku. W 2014 roku badaniom poddano mieszkańców Krety, którzy przyjmowali codziennie przez 12 tygodni 1 g spiruliny greckiej produkcji. Po 3 miesiącach stwierdzono u nich obniżenie parametrów profilu lipidowego (oprócz HDL) o ok. 10%. Jednocześnie nie stwierdzono żadnych zmian w masie ciała i BMI badanych osób. Podobne wyniki osiągnięto podczas eksperymentu przeprowadzonego w Seulu w 2008 roku, podczas którego uczestnicy badania przyjmowali wraz z dietą porcję 8 g spiruliny przez 12 tygodni. U nich również nie zauważono spadku masy ciała.

Spirulina jest produktem zdecydowanie wartym uwagi. Jeśli dbasz o dietę, odżywiasz się regularnie i ćwiczysz, łykanie suplementów ze spiruliną lub dodawanie zielonego proszku do koktajli może pomóc ci szybciej rozprawić się z nadwagą. Jednak ta alga sama w sobie nie przyspieszy spalania tkanki tłuszczowej ani nie wpłynie na spadek wagi. W jej składzie nie znaleziono żadnych enzymów ani innych związków chemicznych, które wykazują przyspieszone zużywanie energii z komórek tłuszczowych.

Bibliografia:

Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, "Medycyna Rodzinna" 2015, nr 1

Parikh P., Mani U., Iyer U., Role of Spirulina in the control of glycemia and lipidemia in type 2 diabetes mellitus, Journal of Medicinal Food, 2001, 4, 193-199

Lee E.H., Park J.E., Choi Y.J., Huh K.B., Kim W.Y., A randomized study to establish the effects of spirulina in type 2 diabetes nellitus patients, Nutrition Research and Practice, 2008, 2,295-300

Mazokopakis E.E., Starakis I.K., Papadomanolaki M.G., Mavroeidi N.G., Ganotakis E.S., The hypolipidaemic effects of Spirulina (Arthrospira platensis) supplementation in a Cretan population: a prospective study, Journal of the Science of Food and Agriculture, 2014, 94, 432-437

Walaa G.H., Ayman M.M., Hanan A.S., Sanura R.M., Spirulina versicolor improves insulin sensivity and attenuates hyperglycemia-mediated oxidative stress in fructose-fed rats, Journal of Intercultural Ethnopharmacology, 2016, 5, 57-64

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Gosi Ski
|

Hmm 7 lyzeczek ? Skąd to wziąłeś ? To za dużo. 1 łyżka + ok 300ml wody.

Tomek
|

jako użytkownik Spiruliny od 1,5 roku zdecydowanie polecam choćby spróbować przez tydzień, dwa, szczególnie w formie proszku - wszyscy moi znajomi w obawie przed smakiem, łykali Spirulinę tylko w tabletkach, jednak ma to sens tylko w ostateczności. przyznaję, że z początku smak może budzić różne odczucia, jednak po paru dniach kubki smakowe się przystosowują i nie ma żadnego problemu, a korzyści wiele. jak na początku siliłem się na "zabijanie" smaku jednej łyżeczki spiruliny kwaśnymi sokami, tak teraz chętnie wypijam na raz 7 łyżeczek z samą tylko wodą, w ilości ok. 400-500 ml. wbrew pozorom, smakuje jak trochę gęstsza woda.

dolores i hipa
|

Ja mam tak, że spirulinę mogę jeść w nieograniczonych ilościach i wszystko jest w porządku, natomiast chlorella wywołuje wzdęcia - już 3 tabsy dają taki efekt. Nie wiem dlaczego.

Lewandowska skopiowała i wklei
|

Faktycznie! Dziwię się, że jeszcze nikt nie zareagował....

doro34
|

Artykuł skopiowany na stronie http://hpba.pl/spirulina/

Inka
|

Biorę w tabletkach około miesiąca , 6 tab dziennie miałam kłopoty z sercem ,arytmia i z układem trawiennym ,teraz mam spokój .polecam

pawel
|

Warto zainteresować się też chlorellą. Oczyszcza organizm... ja zawsze tak zaczynam nowy rok - trzeba zrobić detoks po świętach.

Krzychu
|

jedyna słuszna spirulina to ta w formie plynnej proszek przez to iż jest przetwarzany nie posiada az stylu wlasciwosci. Poczytajcie o Spirulysat;)

Anna
|

Spirulina Rainforestfood hodowana jest w Morzu Poludniowochinskim a wiec na to wychodzi ze pochodzi z Chin. Osobiscie mam przekonanie bardziej do spiruliny slodkowodnej hodowanej w wodzie wysokozmineralizowanej wodzie zrodlanej niz w morskiej.

Krysia
|

W komentarzu oczekiwalam zupełnie innej informacji niż reklama sklepu