Co pić, by się napić? Ranking napojów, które najlepiej gaszą pragnienie

2020-07-03 11:59 Katarzyna Hubicz

Gdy chce ci się pić, odruchowo sięgasz po wodę? To bardzo dobry i w dodatku zdrowy nawyk - ale niekiedy sama woda nie wystarczy, by ugasić pragnienie. Znacznie lepsze mogą okazać się napoje, których nigdy byśmy nie podejrzewali o silne działanie nawadniające. Naukowcy zbadali, które z nich najlepiej gaszą pragnienie.

Badanie przeprowadzili naukowcy z uniwersytetu St. Andrews. Wzięli pod lupę 13 różnych, powszechnie spożywanych napojów i ocenili, który z nich najskuteczniej gasi pragnienie. I doszli do zaskakujących wniosków: o ile woda - zarówno niegazowana, jak i gazowana - dosyć dobrze i szybko nawadnia organizm, o tyle napoje, które zawierają białko, tłuszcz lub cukier, robią to jeszcze szybciej, a w dodatku stan ten utrzymuje się dłużej. Dlaczego?

Wg cytowanego przez CNN Ronalda Maughana, profesora Szkoły Medycznej St. Andrews i autora badania, jest to związane z tym, w jaki sposób ludzkie ciało reaguje na napój. Jednym z czynników jest objętość wypitego płynu: im jest go więcej, tym szybciej trafia z żołądka do jelit i krwioobiegu, a stamtąd - do komórek i tkanek.

Ważny jest również skład napoju: na przykład mleko, zawierające laktozę, białko i tłuszcz, a także trochę sodu nawadnia skuteczniej niż woda, gdyż zawarte w nim składniki zatrzymują wodę w organizmie. Podobny efekt nawadniający dają preparaty zawierające elektrolity, stosowane w leczeniu biegunki, w których, prócz sodu są również potas i cukry, zmniejszające "ucieczkę" wody.

Nie znaczy to jednak, że by się nawodnić, trzeba litrami pić słodkie napoje, takie jak soki czy  colę. Im więcej cukru zawierają, tym efekt nawodnienia będzie mniejszy, gdyż w procesie trawienia, gdy z żołądka (w którym pozostaną dłużej, niż woda) trafią do jelita, zawarty w nich cukier będzie musiał zostać rozcieńczony - niezbędna do tego woda zostanie "wyciągnięta" z komórek, a następnie wydalona.

Zdaniem badaczy nawadniające działanie mają również - co ciekawe - piwo oraz kawa. Efekt nawadniający tej ostatniej zależy od tego, ile kofeiny zawiera: jeśli niewiele (do 80 miligramów), filiżanka kawy nawodni podobnie, co filiżanka wody. Jeśli jest jej więcej, np. 300 mg, kawa będzie miała działanie odwadniające, które można jednak zmniejszyć, dodając do niej mleko.

Testując poszczególne popularne napoje, naukowcy z uniwersytetu St. Andrews oceniali efekt nawodnienia organizmu po czterech godzinach od wypicia i na tej podstawie sporządzili ranking tych, które najskuteczniej gaszą pragnienie.  

Oto one:

  1. Odtłuszczone mleko
  2. Doustne roztwory do nawadniania
  3. Mleko pełnotłuste
  4. Sok pomarańczowy
  5. Cola
  6. Cola dietetyczna
  7. Zimna herbata
  8. Herbata
  9. Napój izotoniczny
  10. Woda niegazowana
  11. Woda gazowana
  12. Jasne piwo
  13. Kawa
Posłuchaj, skąd bierze się odwodnienie i jak rozpoznać jego objawy. To materiał z cyklu dobrze posłuchać. Podcasty w poradami
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE