Chrom nie tylko na odchudzanie - rola chromu w organizmie

2019-10-30 15:00 Monika Majewska | Konsultacja: mgr inż. Magdalena Makarewicz-Wujec, dietetyk, AM w Warszawie

Chrom to pierwiastek, który przyspiesza spalanie tłuszczów i hamuje wilczy apetyt, dlatego tabletki na odchudzanie z chromem cieszą się dużą popularnością. Poza tym chrom czuwa nad poziomem cholesterolu, łagodzi bóle głowy, uspokaja – warto więc dbać, by go nam nie zabrakło. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma chrom, jakie znalazł zastosowanie, jakie są objawy niedoboru i nadmiaru chromu i najlepsze źródła w żywności.

Chrom (Cr, łac. chromium) to jeden z mikroelementów (tzw. pierwiastek śladowy), który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chociaż w organizmie mamy tylko około 6 mg chromu, niezwykłość tego pierwiastka śladowego polega na tym, że bierze on udział w wielu procesach przemiany materii. Ale najważniejsza funkcja chromu to pobudzanie trzustki do produkcji insuliny oraz uczestniczenie w przemianie węglowodanów i białek.

Spis treści:

  1. Chrom a cukrzyca. Chrom obniża poziom cukru we krwi
  2. Chrom a odchudzanie
  3. Chrom reguluje poziom cholesterolu
  4. Chrom - dawkowanie. Zalecane dzienne spożycie chromu
  5. Chrom może zapobiec osteoporozie u kobiet po menopauzie
  6. Niedobór chromu - objawy
  7. Nadmiar chromu
  8. Co zwiększa, a co zmniejsza przyswajalność chromu?
  9. Chrom - źródła w żywności

Chrom a cukrzyca. Chrom obniża poziom cukru we krwi

Chrom chroni przed cukrzycą typu 2 i pomaga regulować stężenie glukozy we krwi. Gdy organizm ma wystarczającą ilość chromu, lepiej wykorzystuje insulinę i dzięki temu stężenie glukozy we krwi u osób nie dość wrażliwych na insulinę osiąga właściwy poziom.

W badaniach klinicznych u pacjentów z cukrzycą insulinoniezależną suplementacja diety chromem skutkowała obniżeniem poziomu glukozy na czczo, wzrostem tolerancji glukozy i obniżeniem poziomu insuliny.¹ Suplementacja chromu jest więc stosowana w leczeniu upośledzonej tolerancji glukozy (hipoglikemia i cukrzyca).¹ Należy jednak zaznaczyć, że osoby chorujące na cukrzycę nie powinny zażywać chromu bez skonsultowania się z lekarzem. Chrom może mieć wpływ na dawkę insuliny lub innych środków farmakologicznych stosowanych w leczeniu tej choroby.

Warto wiedzieć, że chrom wchodzi w skład czynnika tolerancji glukozy (GFT – Glucose Tolerance Factor), niezbędnego dla prawidłowego metabolizmu glukozy i działania insuliny. Poza chromem w skład tej substancji wchodzą m.in. niacyna, glicyna, kwas glutaminowy i cysteina.

Chrom a odchudzanie

Jednym z podstawowych sposobów na przyspieszenie utraty masy ciała jest zwiększenie wrażliwości komórek organizmu na insulinę, w czym swoją role może odgrywać chrom.¹ Chrom, regulując poziom cukru we krwi, hamuje napady wilczego głodu, zmniejsza apetyt, czasem likwiduje apetyt na słodycze. Poza tym chrom przyspiesza spalanie tłuszczów.

Ile można schudnąć, stosując chrom? Ukazało się wiele prac, w których próbowano ocenić wpływ suplementacji chromem na masę ciała i kompozycje (stosunek tkanki tłuszczowej i mięśniowej) u osób zdrowych i chorych na
cukrzycę.¹ Jednak w większości przypadków wyniki nie były oszałamiające. Dlatego tabletki na odchudzanie z chromem nie zawsze mogą okazać się skuteczne.

Chrom reguluje poziom cholesterolu

Chrom stymuluje również syntezę kwasów tłuszczowych i odpowiada za transport aminokwasów do komórek. Wchodzi w skład wielu enzymów trawiennych. Może zapobiegać miażdżycy, wpływając na utrzymanie równowagi między poziomem cholesterolu dobrego (HDL) i złego (LDL).

Warto wiedzieć

Chrom - dawkowanie. Zalecane dzienne spożycie chromu

  • niemowlęta - do 6. miesiąca życia: 0,01 – 0,04 mg/dobę; od 6. miesiąca do 1. roku życia - 0,02 – 0,06 mg/dobę
  • dzieci i młodzież:

- od 1. do 3. roku życia: 0,02 – 0,08 mg/dobę
- od 4. do 6. roku życia: 0,03 – 0,12 mg/dobę
- od 7. roku życia: 0,05 – 0,2 mg/dobę

  • dorośli - 0,05 – 0,2 mg/dobę

W przypadku upośledzonej tolerancji glukozy zaleca się obecnie dawki chromu wynoszące od 0,4 do 0,6 mg/dzień.¹
́

Chrom może zapobiec osteoporozie u kobiet po menopauzie

W jednym z badań kuracja 60-dniowa (pikolinian chromu 0,2 mg/dzień) spowodowała obniżenie poziomu insuliny i glukozy w surowicy oraz zmniejszenie wydalania wapnia z moczem. Wskazuje to, że chrom mógłby być efektywny w zapobieganiu osteoporozy

Niedobór chromu - objawy

Przyjmuje się, że dorosła osoba potrzebuje 0,05-0,2 mg dziennie. Więcej powinny dostarczyć sobie osoby, które uprawiają sport, ciężko pracują fizycznie lub są na diecie wysokocukrowej, bo z moczem wydalają więcej tego pierwiastka. Różnorodna dieta pokrywa zapotrzebowanie na chrom.

Na niedobór chromu są głównie narażone osoby, które:

  • intensywnie się odchudzają
  • nadużywają alkoholu
  • mają schorzenia nerek i układu pokarmowego

Objawy niedoboru chromu to:

Nadmiar chromu

Nadmiar chromu może zaburzyć produkcję insuliny, pogorszyć przyswajanie żelaza i cynku. Suplementy chromu najlepiej przyjmować pod kontrolą lekarza. Zawsze powinni to robić cukrzycy – pierwiastek może wpływać na dawkę insuliny oraz innych leków.

Co zwiększa, a co zmniejsza przyswajalność chromu?

Chrom jest lepiej wykorzystany, kiedy dostarcza się go jednocześnie z witaminą C (owoce, warzywa). Natomiast utratę chromu (z moczem) nasila dieta bogata w cukry proste (np. sacharozę). Wchłanianie chromu utrudniają także tłuszcze i związki fosforowe (cola, zupki w proszku). Przyswajanie pierwiastka może też upośledzić wapń. Jednak korzyści płynące z wapnia przewyższają straty wynikające z niedoboru chromu, dlatego nie wolno rezygnować z produktów zawierających wapń.

Chrom - źródła w żywności

Najwięcej chromu zawierają drożdże, gruboziarniste kasze i płatki, pełnoziarniste pieczywo, chude mięso, zwłaszcza mięso indycze i kurze, podroby, ryby oraz owoce morza. Dobrym źródłem chromu są też groszek zielony, brokuły, kiełki pszenicy oraz zioła.

Produkt Zawartość chromu w µg
kakao, proszek 173
szpinak 9,3
chleb żytni razowy 5,3
wieprzowina, schab 5,3
kasza gryczana 1,4
orzechy włoskie 1,2
brokuły 1,0
jabłko 0,7
jaja kurze całe 0,465

Źródło: www.foodcomp.dk

Chrom - dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu i przydatny na diecie odchudzającej?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

W artykule wykorzystano fragmenty artykułu Magdaleny Moraszczyk z miesięcznika "Zdrowie".

Bibliografia:

1. Sobański L., Sprzęczka-Niedolaz M., Łebek G., Rola chromu w życiu człowieka, "Bromatologia i Chemia Toksykologiczna" 2007

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Dudi
|

To jest dwucukier.

anonim
|

Najlepszy na odchudzanie jest zielony jęczmień, w składzie też ma chrom.

BrainScientist
|

"Przyswajanie pierwiastka może też upośledzić wapń. Ale ponieważ korzyści płynące z wapnia przewyższają straty wynikające z niedoboru chromu, nie wolno rezygnować z produktów zawierających wapń."

Przypominam, że wapń jest kierowany do kości, zębów itp., a nie do arterii wtedy, kiedy wystarczająco witaminy K2 w organizmie. W kulturze zachodniej prawie nikt, kto nie używa suplementów K2 nie ma prawidłowego poziomu i dlatego wszyscy chorują na schorzenia kości i zębów. Tak więc polecam wszystkim albo regularne jedzenie sfermentowanej soi (natto) i sfermentowanych serów lub suplementację K2.

telek
|

mam pytanie, czy skoro po objawach wiem ze brakuje chromu w organizmie, a przechodze na diete tak zwana na mase, czyli zwyczajnie chchialbym przytyc, to czy jak go uzupelnie to moge miec trudniej poprzez to ze jak wyzej napisane chrom zmniejsza apetyt?? prosze o info kogos kto naprawde sie znac z gory dzieki

Agata
|

Autor artykułu niech się trochę dokształci - sacharoza nie jest cukrem prostym.

Kamma
|

Ja mam zamiar stosować chrom głównie w celu odchudzajacym;) W zeszłym roku jak byłam na diecie odchudzającej to kupiłam chrom organiczny z inuliną, ponieważ ona też korzystnie działa i współgra z chromem i cynkiem no i bardzo mi to pomogło. Nie chodziłam ciągle głodna na diecie.

B
|

gdzie można kupić twój preparat na powstrzymanie y