Borówka amerykańska - właściwości lecznicze, kalorie, witaminy

2019-06-28 9:34 Monika Majewska

Borówka amerykańska to owoc, którego właściwości lecznicze powinny docenić osoby, które chcą mieć sokoli wzrok. Podobno w czasie II wojny światowej brytyjscy piloci z Royal Air Force jedli borówki amerykańskie w celu poprawy widzenia w nocy. Ten owoc to także dobry sposób na problemy z pamięcią. Sprawdź, jakie jeszcze prozdrowotne działanie ma borówka amerykańska, ile ma kalorii i wypróbuj przepis na deser z tymi pysznymi owocami.

Spis treści

  1. Borówka amerykańska - właściwości
  2. Borówka amerykańska - wartości odżywcze, kalorie
  3. Borówki amerykańskie - wybór i przechowywanie
  4. Borówka amerykańska - zastosowanie w kuchni

Borówka amerykańska, czyli borówka wysoka (Vaccinium corymbosum), to owoc, którego właściwości lecznicze zaczęto doceniać dopiero w XX wieku - wtedy zaczęto uprawę tych owoców.

Borówki amerykańskie należą do tej samej rodziny co jagody (borówki czarne). Borówki amerykańskie są nie tylko większe i słodsze w smaku od swoich kuzynek, lecz także są skuteczniejsze w profilaktyce niektórych chorób nowotworowych. Jakie jeszcze właściwości ma borówka amerykańska?

Borówka amerykańska - właściwości

  • poprawia pamięć

Borówka amerykańska może poprawiać pamięć - przekonują naukowcy z dwóch brytyjskich uniwersytetów - University of Reading i Penninsula Medical School - w magazynie naukowym "Free Radical Biology and Medicine"¹. I

ch zdaniem to zasługa flawonoidów, które odwracają przychodzące z wiekiem ubytki w pamięci. Do takich wniosków doszli po trwającym 12 tygodni eksperymencie, w trakcie którego naukowcy uzupełnili dietę uczestników eksperymentu w borówki amerykańskie.

Już po trzech tygodniach zaobserwowali u nich poprawę pamięci i z biegiem czasu była ona coraz lepsza. Nie stwierdzono, jakie są precyzyjne mechanizmy działania substancji zawartych w owocach, ale badacze uważają, że poprawiają one istniejące połączenia w mózgu, usprawniają komunikację między komórkami i stymulują regenerację neuronów.

  • może zapobiegać nadciśnieniu

Borówka amerykańska może zapobiegać nadciśnieniu tętniczemu - informują naukowcy z University of East Anglia (W. Brytania) oraz Harvard University (USA) na łamach "American Journal of Clinical Nutrition"².

Zaobserwowali oni, że osoby spożywające przynajmniej raz w tygodniu porcję borówek amerykańskich o 10 proc. rzadziej chorują na nadciśnienie.

To zasługa zawartych w owocach borówki antocyjanów, związków chemicznych z grupy flawonoidów - przekonują badacze. Naukowcy zbadali 134 000 kobiet i 47 000 mężczyzn, biorących udział w badaniu "Nurses' Health Study" oraz "Health Professionals Follow-up Study", trwającym 14 lat.

W momencie rozpoczęcia badań żadna z biorących w nich udział osób nie miała nadciśnienia. Co dwa lata oceniany był stan zdrowia, a co cztery - dieta. Nadciśnienie rozwinęło się u 35 000 osób.

  • może zapobiegać nowotworom

Borówka amerykańska zawiera duże ilości fitoestrogenu, czyli hormonu roślinnego, który skutecznie blokuje działanie enzymów przyczyniających się do powstawania tzw. nowotworów hormonozależnych, np. niektórych nowotworów piersi.

Podobne, antynowotworowe właściwości ma też zawarty w borówkach kwas elagowy.

  • może zapobiegać marskości wątroby

Z badań przeprowadzonych przez japońskich naukowców³ wynika, że owoce borówki amerykańskiej, a konkretnie jednej z jej odmian – borówki rózgowatej (V. ashei), hamują replikację wirusa zapalenia wątroby typu C, a tym samym zapobiegają rozwojowi marskości wątroby oraz działają ochronnie na hepatocyty (komórki wątroby).

Naukowcy z Uniwersytetu w Miyazaki doszli do wniosku, że znajdująca się w liściach borówki rózgowatej proantocyjanidyna może spowolnić replikację wirusa HCV, zlokalizowanego właśnie w wątrobie.

  • wspomaga pracę oczu

Borówka amerykańska jest także stosowana w leczeniu chorób oczu, takich jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej. Podobno w czasie II wojny światowej brytyjscy piloci z Royal Air Force jedli borówkę w celu poprawy widzenia w nocy.

  • wspomaga pracę układu pokarmowego

Owoce borówki amerykańskiej zawierają garbniki, które działają przeciwbakteryjnie - niszczą m.in. szkodliwe szczepy E. Coli.

Poza tym błonnik i antyoksydanty zawarte w borówce amerykańskiej biorą udział w usuwaniu z organizmu toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Borówka amerykańska - wartości odżywcze, kalorie

W 100 g

Wartość energetyczna - 57 kcal
Białko ogółem - 0.74 g
Tłuszcz - 0.33 g
Węglowodany - 14.49 g (w tym cukry proste 9.96 g)
Błonnik - 2.4 g

Witaminy

Witamina C - 9.7 mg
Tiamina - 0.037 mg
Ryboflawina - 0.0416 mg
Niacyna - 0.418 mg
Witamina B6 - 0.052 mg
Kwas foliowy - 6 µg
Witamina A - 54 IU
Witamina E - 0.57 mg
Witamina K - 19.3 µg

Minerały

Wapń – 6 mg
Żelazo - 0.28 mg
Magnez - 6 mg
Fosfor - 12 mg
Potas - 77 mg
Sód – 1 mg
Cynk - 0.16 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Jakie właściwości mają borówki amerykańskie?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Borówki amerykańskie - wybór i przechowywanie

Świeże borówki powinny być intensywnie niebieskie, pokryte białawym, kredowym nalotem woskowym. Należy sprawdzić, czy owoce nie są wilgotne, spleśniałe lub zgniłe.

Mrożone borówki powinny być sypkie. Jeśli są zbite w jedną masę, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że były już rozmrożone i ponownie zamrożone.

Borówki można przechowywać w lodówce do siedmiu dni.

Borówek, które nie zostaną spożyte od razu, nie należy myć.

Aby zamrozić borówki amerykańskie, należy położyć nieumyte na pergaminie, włożyć do zamrażarki, a kiedy zamarzną, przełożyć do plastikowego woreczka. W ten sposób można je przechowywać przez rok.

Sprawdź e-poradnik
Owoce pod lupą

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • w których owocach jest najwięcej pektyn
  • które mają rekord pod względem zawartości witaminy C
  • które powinni jadać sercowcy, a które reumatycy

Borówka amerykańska - zastosowanie w kuchni

Świeże borówki należy opłukać letnią wodą i delikatnie osuszyć.

Mrożone borówki nie muszą być myte. Wystarczy rozmrozić je w temperaturze pokojowej i dodać do nieugotowanych potraw.

Przed podaniem świeżych borówek do surowego ciasta należy je najpierw oprószyć mąką, by nie opadły na spód.

Borówki można dodać do sałatki lub płatków śniadaniowych, zjeść same lub przyrządzić z nich ciasto.

Bibliografia:

  1. Na problemy z pamięcią - borówka amerykańska, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,72577,na-problemy-z-pamiecia---borowka-amerykanska.html
  2. Borówka amerykańska zapobiega nadciśnieniu, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,379296,borowka-amerykanska-zapobiega-nadcisnieniu.html
  3. Proanthocyanidin from Blueberry Leaves Suppresses Expression of Subgenomic Hepatitis C Virus RNA, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2755839/
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Kukus
|

Pogarsza mi sie wzrok lekarz kaze spozywac w/w borowke jem okolo kilograma dziennie i co z tego dalej nie widze wiekszej emerytury - pytam czy moze jem za malo

Borówka
|

"Borówki amerykańskie należą do tej samej rodziny co jagody (borówki czarne)" - chyba "czarne jagody (borówki)". Jagoda to mięsisty owoc rożnych roślin, w tym borówki. Proponuję zajrzeć do definicji: https://pl.wikipedia.org/wi...

kari
|

nie wiedziałem