Co jesz

Mętne soki jabłkowe zapobiegają nowotworom i starzeniu się oraz wspomagają ogólną odporność organizmu. Żaden klarowny sok nie ma takich właściwości. Dlatego profilaktycznie dorosły człowiek powinien wypijać jedną lub dwie szklanki soku jabłkowego dziennie, koniecznie mętnego nie klarownego.
Orzechy i suszone owoce (figi, morele, daktyle, banany, śliwki czy rodzynki) powinniśmy mieć zawsze pod ręką. W przeciwieństwie do chipsów czy batoników bakalie są nie tylko smaczną, ale też zdrową przekąską. Jakie wartości odżywcze mają bakalie?
Trudno znaleźć osobę, która nie lubiłaby czekolady. Uwielbiamy ją za wspaniały smak i zapach. Czekolada poprawia nastrój i dodaje wigoru. Żeby zrozumieć, dlaczego czekolada wciąż pobudza wyobraźnię milionów osób na świecie, warto odbyć podróż w czasie i przestrzeni.
Gorzka czekolada ma wykwintny smak i cudownie poprawia humor, gdy dopadnie nas chandra. Ale to tylko niektóre powody, dla których warto jeść gorzką czekoladę. Okazuje się, że czekolada jest dobra na kaszel, nadciśnienie, brak energii, kiepską pamięć i brak koncentracji.
Kapusta chroniła żeglarzy przed szkorbutem. W Egipcie wystawiono jej nawet świątynię. W medycynie ludowej kapusta wiedzie prym wśród warzyw leczniczych. Współczesna nauka potwierdza jej cenne właściwości lecznicze. Kapusta jest cennym źródłem witaminy C, poprawia odporność, a w dodatku ma mało kalorii (40 kcal w 100 g).
Nasiona muszą  zawierać to co najcenniejsze, by dać początek nowemu życiu w trudnych nawet warunkach klimatycznych.  Składniki pokarmowe potrzebne do rozwoju roślin służą również nam. Wykorzystajmy zatem właściwości lecznicze owsa, soi, fasoli, grochu, kukurydzy, pestek słonecznika, dyni i winogron oraz orzechów.
Najsmaczniejsze i najbogatsze w witaminy są pomidory prosto z krzaka. Ale z zalet pomidorów możemy korzystać przez cały rok. Bezcenne dla zdrowia substancje znajdziemy również w sporządzonych z pomidorów przetworach - sosach, keczupie, pomidorach suszonych.
Napijmy się herbaty... ale nie ekspresowej. Ona już samą swą nazwą kłóci się z ideą podawania herbacianego naparu, który ma natchnąć nas dobrymi myślami, pomóc oderwać się od codzienności. A to ekspresowo się nie dzieje. Sztuka parzenia i picia herbaty ma swą wielowiekową tradycję. Jak zatem należy parzyć herbatę?
Bakalie to nie tylko dodatek do ciast czy ozdoba tortów. Orzechy, migdały i suszone owoce - śliwki, morele, figi, rodzynki, daktyle - powinny stanowić stały element naszej diety. Bakalie stanowią bowiem źródło cennych wartości odżywczych - witamin, minerałów i błonnika.
Musli przygotowuje się błyskawicznie, nie zawierają cukru i innych niezdrowych dodatków. I – co też ważne – dla każdego domownika możesz stworzyć specjalną kompozycję musli, która dostarczy mu potrzebnych składników odżywczych. Oto przepisy na musli: dla dzieci, na zmęczenie, menopauzę, poprawę metabolizmu, na lepszą pamięć.
Płatki zbożowe, nasiona, owoce, orzechy są kopalnią łatwo przyswajalnych witamin i minerałów. Wszystko to znajduje się w musli. Spróbuj skomponować taką mieszankę sama. Naprawdę warto! Dzięki temu możesz kontrolować zawartość kalorii, tłuszczu i cukru w musli.
Przeciętny Włoch zjada ok. 30 kg makaronu rocznie, a Polak zaledwie 3 kg – zwykle jako dodatek do zupy. Stanowczo za mało! Przecież dobrze podany makaron to jedno z najzdrowszych, najsmaczniejszych dań - powinien być składnikiem każdej diety.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020