Mam 14 lat i chcę poprawić kondycję: czy dobrze ćwiczę? [Porada eksperta]

2015-05-21 21:54
Porada trenera fitnessu
Autor: Getty Images

Jestem chudym i niskim 14-latkiem, mam kiepską kondycję i nie jestem specjalnie silny. Ważę 50 kg i chciałbym poprawić kondycję. Ze sprzętu mam tylko hantle (po 2,5 kg). Najpierw podnoszę hantle jak sztangę, 80-70 razy (z przerwami co 20-25), a później podnoszę na najróżniejsze sposoby, ale staram się nie nadwyrężać mięśni. Robię też brzuszki (70-100) i biegam (powoli, ale staram się całą godzinę). Czy ćwiczę odpowiednio, by wyrobić kondycję i mięśnie?

Budowanie masy mięśniowej wymaga jednak zwrócenia uwagi także na dietę: na to, co jadasz i w jakich ilościach. Odżywiaj się zdrowo i pamiętaj o regularnym spożywaniu warzyw, węglowodanów złożonych i białka (źródłami białka są np. mięso drobiowe, mięso wołowe, jaja, twaróg, ryby). Powinieneś zmienić plan treningowy. Podana liczba powtórzeń może zaszkodzić stawom oraz powodować (podobnie jak bieganie długodystansowe) spadek masy mięśniowej. Należy postawić na jakość, a nie ilość. Dowiedz się, jak poprawnie technicznie wykonywać ćwiczenia siłowe i wykorzystaj zdobytą wiedzę w praktyce. Zacznij od wolnych ćwiczeń z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała (np. zwykłe pompki, pompki tyłem, wypady). Niech twój trening biegowy trwa maksymalnie 25 minut – przeplataj fazy szybkiego biegu z marszem lub truchtem.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Marta Romanowska

Marta Romanowska - instruktorka fitnessu, szkoleniowiec i pasjonatka zdrowego stylu życia. Odpowiada na pytania dotyczące szeroko rozumianego fitnessu: zajęć odchudzających i rekreacyjnych, doboru sprzętu do ćwiczeń i regeneracji potreningowej. Podpowiada, jak komponować dietę, żeby ćwiczenia były efektywniejsze.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.