Cudze chwalicie, swego nie znacie - olej rzepakowy "płynnym złotem" z polskich pól!

2020-11-18 11:24 Materiał partnerski

Rzepak, długo niedoceniany, w końcu wraca do łask i gości nie tylko na fotografiach, bo pola usłane żółtymi kwiatami aż się proszą, by na ich tle zrobić sobie zdjęcie. Poza walorami wizualnymi zaczęliśmy doceniać jego właściwości zdrowotne i smakowe.

Kampania Olej rzepakowy skarbem Europy
Autor: materiały prasowe Link: olejrzepakowy.com

Trwa kampania unijna "Olej rzepakowy skarbem Europy" zainicjowana przez polskie i francuskie stowarzyszenie producentów oleju rzepakowego. Polska i Francja to bowiem dwaj jego najwięksi producenci w Europie.

Olej rzepakowy to "płynne złoto", które z roku na rok jest coraz chętniej używane przez rzeszę osób świadomie odżywiających się zdrowo. Swoją popularność i uznanie na polskich stołach zawdzięcza nie tylko ze względu na swoją uniwersalność, ale również niepowtarzalne wartości odżywcze. Doskonale nadaje się do smażenia, jak również jako dodatek do sosów i sałatek. Jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych nienasyconych: omega-6 i omega-3. Stanowią one blisko 30% składu oleju. Zawiera aż 10 razy więcej omega-3 niż oliwa z oliwek, a kwasy te w naszej diecie są deficytowe. Dodatkowym plusem jest stosunek obu kwasów do siebie, który wynosi 2:1 i jest idealny z punktu widzenia żywieniowego.

Kampania Olej rzepakowy skarbem Europy
Autor: materiały prasowe Link: olejrzepakowy.com

Rafinowany olej rzepakowy jest najlepszym tłuszczem do smażenia. Dlaczego? Otóż rzepakowy olej rafinowany spełnia dwa podstawowe wymagania – po pierwsze jest najzdrowszym, a przy tym bardzo stabilnym tłuszczem. Najzdrowszym, bo zawiera najlepszy skład kwasów tłuszczowych, przede wszystkim ze względu na najniższą zawartość niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych, ponadto ma bardzo wysoką zawartość przeciwutleniaczy, szczególnie tokoferoli (wit. E). Dzięki nim jest taki stabilny i też zdrowy. Rafinowany olej rzepakowy ma bardzo dobrą odporność na zmiany termiczne zachodzące podczas smażenia. Jego temperatura dymienia wynosi 242ºC. Jeżeli chodzi o zastosowanie oleju rzepakowego w kuchni, to idealnie nadaje się do smażenia powierzchniowego, czyli na patelni, ale również głębokiego (zanurzeniowego) smażenia np. potraw w panierce, frytek. Podczas używania w kuchni należy jednak pamiętać o odpowiedniej temperaturze smażenia oraz długości całego procesu. Olej przy smażeniu na patelni może być bezpiecznie używany ok. 30 minut, natomiast przy głębokim smażeniu do ok. 5 godzin. Olej do smażenia powinien być wykorzystywany jednorazowo. Rafinowany olej rzepakowy jest neutralny w smaku i zapachu, a więc nie ma wpływu na smak smażonych produktów. Istnieją również doniesienia, że olej rzepakowy łatwiej się odsącza od smażonych produktów, dzięki czemu są one o 5-10% mniej kaloryczne. Podsumowując, jedząc produkty smażone na oleju rzepakowym, spożywamy zdrowy tłuszcz, pamiętając, aby smażyć jednorazowo, ale nawet do 20 minut, wtedy olej będzie na pewno niezmieniony, czyli zdrowy.

Kampania Olej rzepakowy skarbem Europy
Autor: materiały prasowe Link: olejrzepakowy.com

Spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Choroby serca obecnie stanowią główną przyczynę wszystkich zgonów na świecie. Sama choroba niedokrwienna serca, której główną przyczyną jest występowanie miażdżycy w naczyniach wieńcowych serca, stanowi około jednej trzeciej wszystkich przyczyn śmierci u osób powyżej 35. roku życia[1]! Pośród pacjentów chorujących na chorobę niedokrwienną serca, obok farmakoterapii, ważnym elementem leczenia jest modyfikacja stylu życia, polegająca między innymi na zmianie sposobu odżywiania oraz skończeniu ze złymi nawykami żywieniowymi. Według badań naukowych istotnym elementem żywienia w prewencji chorób układu sercowo‑naczyniowego wcale nie jest ilość ogólna tłuszczu w diecie, lecz jego rodzaj.

Jak się okazuje zastąpienie 1% wartości energetycznej diety pochodzącej z nasyconych kwasów tłuszczowych kwasami jedno- i wielonienasyconymi zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca aż o 2-3%[2]! Dodatkowo wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają stężenie złego cholesterolu tj. Frakcji LDL oraz trójglicerydów we krwi, tym samym istotnie poprawiając stan zdrowia pacjentów z chorobą niedokrwienną serca. W literaturze naukowej istnieją dwa opisy przypadków, w których dieta uzupełniona w tłuszcze pochodzenia roślinnego doprowadziła aż do remisji choro‑ by niedokrwiennej serca[3]! Szczególnie ważne staje się spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia roślinnego z rodziny omega‑3, znajdujących się między innymi w rzepaku[4]. Ta najbardziej popularna oleista roślina w Polsce odznaczająca się optymalnym składem kwasów tłuszczowych, gdzie sama zawartość szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych jest niższa niż w oliwie z oliwek znanej ze swoich walorów zdrowotnych na całym świecie! Ponadto naukowcy zwracają uwagę na idealny udział stosunku kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 w rzepaku[5].

Walory prozdrowotne tej rośliny zostały dostrzeżone nawet przez samą amerykańską agencję Food and Drug Administration, która zaleca codzienną podaż 19 g oleju rzepakowego w zamian za tę samą ilość tłuszczu zwyczajowo stosowanego w diecie! Na sam koniec warto dodać ważny z punktu widzenia konsumenta czynnik ekonomiczny oraz fakt, że prozdrowotne efekty stosowania olejów są widoczne dopiero przy ich długotrwałym stosowaniu, zasadne wydaje się rekomendowanie oleju rzepakowego jako głównego źródła cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych dla naszego serca.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.olejrzepakowy.com i na facebooku www.facebook.com/olej.rzepakowy.skarbem.europy

Kampania promocyjna oleju rzepakowego potrwa do 2022 roku. Współfinansowana jest przez Unię Europejską i ma charakter programu edukacyjno-promocyjnego, który jest skierowany przede wszystkim do konsumentów: kobiet odpowiedzialnych za zakupy spożywcze w gospodarstwach domowych oraz mam z dziećmi do 12. roku życia. Istotnymi grupami docelowymi są również dietetycy, lekarze, technolodzy żywności, eksperci żywienia, eksperci kulinarni  i dziennikarze.

Literatura:

[1] Bąkowska W., Skrypnik D.: Dietoterapia w chorobie niedokrwiennej serca. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2020; 11(1): 11‑23.

[2] De Backer G. New European guidelines for cardio – vascular disease prevention in clinical practice. Clin Chem Lab Med. 2009; 47 (2)‑S10.

[3] Sanchez A, Mejia A, Sanchez J, et al. Diets with customary levels of fat from plant origin may reverse coronary artery disease. Med Hypotheses. 2019; 122: 103‑105, doi: 10.1016/j.mehy.2018.10.027

[4] Mozaffarian D. Dietary and Policy Priorities for Cardiovascular Disease, Diabetes, and Obesity: A Comprehensive Review. Circulation. 2016; 133(2): 187‑225, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.115.018585.

[5] Moszczak M., Zawada A., Grzymisławski M.: Właściwości oraz zastosowanie oleju rzepakowego i oleju z amarantusa w leczeniu zaburzeń metabolicznych związanych z otyłością. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2018, tom 9, nr 2, 23‑64

Kampania Olej rzepakowy skarbem Europy
Autor: materiały prasowe
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE