PoradnikZdrowie.pl > Żywienie > Co jesz? > Kasza - rodzaje kasz, walory odżywcze i sposoby gotowania

Kasza - rodzaje kasz, walory odżywcze i sposoby gotowania

Kasza gryczana, jaglana, perłowa, pęczak... Nie bez powodu kasze wracają do łask. Kasze dostarczają cennych składników, zapobiegają chorobom, nawet leczą. Wyczarujesz z nich wiele pysznych dań, które nigdy się nie znudzą.
A A A

Kasze królowały na polskich stołach przez stulecia. Chłopi wyrabiali je na własne potrzeby. W miastach produkcją i sprzedażą kasz zajmowali się krupierzy. Już w średniowieczu znano kasze pszenną, żytnią (zwaną nową), jęczmienną (krupy) i perłową (nazywaną gradową), a także jagły robione z prosa. Z gryki otrzymywano kasze „obwarzaną” (paloną), „żelazną” (niepaloną) i krakowską. Ale w XX wieku zaczęły znikać ze stołu, wypierane przez modne wówczas ziemniaki i produkty mączne. Na szczęście wraz z modą na zdrowe odżywianie wraca zainteresowanie kaszami. Dietetycy przekonują, że powinny na stałe znaleźć się w domowych jadłospisach. Jeśli więc jadasz je tylko od święta, najwyższy czas, żeby to zmienić. Poznaj bogactwo kasz i tajniki ich gotowania.

Kasza jaglana z malinami i pistacjami
Kasza jaglana z malinami i pistacjami
Licznik kalorii
Licznik kalorii

Kasza jest źródłem węglowodanów, błonnika, witamin i składników mineralnych

Pod względem wartości odżywczej kasze przewyższają makaron, ziemniaki i ryż. Są świetnym źródłem węglowodanów złożonych, które powoli rozkładają się na glukozę potrzebną do pracy wszystkich komórek organizmu. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia właśnie te węglowodany powinny stanowić główne źródło energii. Najwięcej ich znajdziesz  w mannie (77 g/100 g w ugotowanej kaszy, a to pokrywa dzienne zapotrzebowanie na węglowodany), perłowej (76 g) i pęczaku (74 g). Ze względu na dużą zawartość skrobi kasze są dość kaloryczne (100 g kaszy to 320–370 kcal), ale wbrew pozorom nie tuczą, jeśli się  je jada bez kalorycznych dodatków (zawiesistych sosów, tłustego mięsa). 
Kasze to bogactwo błonnika, który reguluje pracę jelit i utrudnia przyswajanie tłuszczu. Pęczniejąc w żołądku, syci na dłużej. Pomaga przy zaparciach i kłopotach z trawieniem. Najwięcej go w kaszach gruboziarnistych. Porcja 100 g gryczanej prażonej całej i perłowej zawiera po 6 g błonnika, pęczaku – 5 g, manny – 2 g (dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej to ok. 30 g). W prawie nie ma w nich tłuszczu, dlatego zwłaszcza te grube są niezastąpione  w dietach odchudzających.
To źródło witamin z grupy B, kwasu foliowego i witaminy E. Najwięcej witaminy B1 (tiamina) zawierają kasze gryczane, jaglana i jęczmienna, kwasu foliowego – kasza gryczana, witaminy PP (niacyna) – jęczmienna perłowa. Dostarczają wielu składników mineralnych, głównie potasu (obniża ciśnienie), żelaza (zapobiega anemii), magnezu (wzmacnia nerwy i serce) oraz fosforu, cynku, manganu, miedzi, krzemu i wapnia. Sporo w nich białka. Jednak ma ono w swym składzie niewiele lizyny i tryptofanu, których organizm nie potrafi sam wytworzyć. Dlatego kasze powinno się jeść z produktami pochodzenia zwierzęcego, np. z mlekiem, jajkiem, chudym mięsem. Wybieraj kasze gruboziarniste, bo więcej w nich składników odżywczych. Drobne pozostaw osobom na diecie lekko strawnej.

2
pusty
kasza

Dietetycy polecają kasze, ponieważ pod względem wartości odżywczych przewyższają one makaron, ziemniaki i ryż.

Polecamy także
Przepisy na potrawy z KASZY
Przepisy na potrawy z KASZY
KASZA najlepsza dla zdrowia i szczupłej figury
KASZA najlepsza dla zdrowia i szczupłej figury
Wartości odżywcze kasz - KASZA manna, jęczmienna, gryczana, kuskus, kukurydziana, jaglana
Wartości odżywcze kasz - KASZA manna, jęczmienna, gryczana, kuskus, kukurydziana, jaglana
 
Pasożyt niezwykle rodzinny
A co polecacie na wszy? Przyniosła je moja córka ze szkoły, próbuje wyczesywać to paskudztwo, ale niewiele pomaga... Naturalnie zwalczać, czy jakimś preparatem? Koleżanka radzi sora forte, teściowa ocet - co lepsze?
 
 
Wysoki cukier w cukrzycy ciążowej
Witam wszystkich, zwracam się z prośbą o pomoc w następującej sprawie. W 28 tyg stwierdzono u mnie cukrzycę ciążową. Na czczo 89, po godz 134, po dwóch godz 148. Diabetolog zalecił mi dietę i mierzenie ...
Autor: evelinao
 
 
Powiększanie piersi
Dr Łątkowski w Polanicy Zdrój także wykonuje tego typu zabieg. Na stronie kliniki możesz troszeczkę więcej na ten temat poczytać, przede wszystkim o tym, jak wygląda tego typu operacja, ale także o tym, jak się ...
 
 
Zwiekszyć odporność swojego organizmu
Podaję go moim dzieciom a co jesteś zainteresowana?
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Czy wiesz co jesz? Dowiedz się, które produkty są bogate w witaminy, mikroelementy i niezbędne składniki odżywcze. Poznaj wartości odżywcze poszczególnych produktów takich jak soja, warzywa, owoce, orkisz, zioła. Wprowadź do jadłospisu produkty zdrowej żywności. Poznaj źródło pełnowartościowego białka, węglowodanów, witamin. Dowiedz się co jesz spożywając ogólnodostępne produkty spożywcze. Sprawdź jak uniknąć spożywania gigantycznej ilości kalorii. Poznaj właściwości lecznicze ziół i innych składników codziennych posiłków. Sprawdź zawartość kalorii i składników odżywczych w poszczególnych produktach takich jak np. ziemniaki, nabiał, warzywa, owoce, ryby, mięso. Upewnij się czy na pewno wiesz co jesz.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.