PoradnikZdrowie.pl > Żywienie > Co jesz? > Wartości odżywcze BAKALII - rodzynki, figi, daktyle, suszone śliwki, morele, orzechy, migdały

Wartości odżywcze BAKALII - rodzynki, figi, daktyle, suszone śliwki, morele, orzechy, migdały

Bakalie to nie tylko dodatek do ciast czy ozdoba tortów. Orzechy, migdały i suszone owoce - śliwki, morele, figi, rodzynki, daktyle - powinny stanowić stały element naszej diety. Bakalie stanowią bowiem źródło cennych wartości odżywczych - witamin, minerałów i błonnika.
A A A

Morele, śliwki lub rodzynki zastąpią słodycze, a niesolone orzechy – tuczące przekąski, np. chipsy. Bakalie zawierają niewiele wody, dużo cukru i są dość kaloryczne:

  • od 300 kcal na 100 g (owoce suszone),
  • do 600 kcal (orzechy).

Dlatego osoby odchudzające się nie powinny przekroczyć dziennej porcji 100 kcal (tyle liczy suszona śliwka, po 2 suszone morele i migdały, 10 rodzynek). Zaletą bakalii jest wysoka zawartość błonnika: figi i migdały mają 13 g, morele i śliwki 10 g, orzechy i rodzynki 8 g (w 100 g). Bakalie są bogatym źródłem beta-karotenu, witaminy E, potasu, wapnia, magnezu, żelaza, cynku i fosforu.

Świąteczne ciasta chętnie ozdabiamy kandyzowanymi owocami: skórką pomarańczową i cytrynową, ananasem, papają, agrestem, wiśnią. Całe lub krojone owoce są wysycone cukrem, dlatego zachowują jędrność, kształt, barwę i smak, ale nie mają szczególnych wartości odżywczych. Do niektórych (wiśni i papai) dodaje się czerwony barwnik – E 127.

Bakalie: rodzynki

Wyróżniają się zawartością jodu niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy i fosforu, który reguluje równowagę kwasowo-zasadową. Rodzynki obniżają poziom cholesterolu, odkwaszają organizm, zapobiegają osteoporozie, udarom mózgu i zawałom. Warto je polecić mężczyznom, bo chronią przed rakiem prostaty.

Bakalie nie są wskazane dla osób na diecie lekko strawnej, cierpiących na zespół drażliwego jelita lub chorobę wrzodową. Orzechy mogą wywołać uczulenia u małych dzieci. Ponadto obciążają one przewód pokarmowy u chorych w okresie rekonwalescencji. Figi, daktyle i rodzynki mogą powodować migrenę lub zaostrzać jej objawy. Zawierają białko mające w składzie tyraminę, która wywołuje bóle głowy.

 

Bakalie: figi

Najskuteczniej likwidują zaparcia. Są bogatym źródłem cynku, który wspomaga funkcjonowanie układu hormonalnego. Odtruwają i odkwaszają organizm, mają działanie antybakteryjne, wspomagają leczenie wrzodów żołądka. Zalecane są przy schorzeniach sercowo-naczyniowych, niedokrwistości i nieżytach żołądka.

Bakalie: daktyle

Zawierają naturalne salicylany, które działają jak aspiryna. Mają właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Poleca się je przy nadciśnieniu, w chorobach układu sercowo- -naczyniowego. Są naturalnym środkiem przeczyszczającym.

Bakalie: suszone śliwki

Są bogatym źródłem pektyn, które pęcznieją w przewodzie pokarmowym i wypełniają żołądek, na długi czas zapewniając uczucie sytości. Śliwki obfitują również w potas, który reguluje ciśnienie krwi i gospodarkę wodną organizmu. Polecamy je osobom otyłym, z nadciśnieniem oraz zażywającym leki odwadniające (zwiększają wydalanie potasu z organizmu).

Bakalie: suszone morele

Już 10 sztuk tych owoców pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Morele dostarczają też wapnia i boru (zapobiega utracie wapnia i dodatkowo pozwala utrzymać odpowiedni poziom estrogenów). Dlatego powinny je jadać kobiety po menopauzie, szczególnie narażone na osteoporozę. Suszone morele trzeba namoczyć, by usunąć konserwant – dwutlenek siarki.

Bakalie: orzechy

Są dobrym źródłem białka dla osób na diecie wegetariańskiej. Dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, np. gamma-linolenowego, który działa przeciwzakrzepowo i przeciwdziała zaburzeniom pracy serca. Są skarbnicą przeciwutleniaczy: witaminy E (opóźnia starzenie się organizmu i utrudnia „złemu” cholesterolowi zaleganie w ścianach naczyń), selenu (zapobiega nowotworom) oraz kwasu elagowego (prowokuje proces niszczenia komórek rakowych). Chrupać je powinny kobiety w ciąży, bo orzechy mają dużo kwasu foliowego niezbędnego do prawidłowego rozwoju płodu. Wskazane są też dla chorych na anemię, przemęczonych i intensywnie pracujących umysłowo.

Bakalie: migdały

Mają sporo magnezu, witaminy E, PP i z grupy B, dzięki temu wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć i koncentrację, działają przeciwdepresyjnie. Powinny po nie sięgać osoby narażone na ciągły stres, ciężko pracujące fizycznie, zagrożone miażdżycą lub zawałem.

Polecamy także
BAKALIE są zdrowe. Wartości odżywcze orzechów, rodzynek, suszonych fig, moreli, daktyli
BAKALIE są zdrowe. Wartości odżywcze orzechów, rodzynek, suszonych fig, moreli, daktyli
Bakalie od A do Z
Bakalie od A do Z
 
Stres przeszkadza płodności
Inofolic zawiera 0,2 co w takim wypadku trzeba brać dodatkowo kwas foliowy? tak, trzeba go jeszcze dodatkowo uzupełniać, żeby przyjmować dziennie te 0,4mg :)
Autor: karmelka
 
 
Suplement jeszcze przed ciążą.
Mam stosować inofolic jedną saszetkę. Proszę mi powiedzieć czy można do tego brać kwas foliowy ? Bo zazwyczaj brałam jedną tabletkę kwasu i teraz nie wiem czy można to jakoś połączyć aby nie przedobrzyć. Proszę ...
Autor: karmelka
 
 
Suplement jeszcze przed ciążą.
Mam pytanie czy ma znaczenie w którym dniu cyklu zacznę brać? tzn teraz jest to mój 8dc i na USG jest pęcherzyk 16cm czy w tym cyklu mi to coś pomoże? czy należy brać codziennie ...
Autor: karmelka
 
 
Od kiedy viburcol na receptę?
ja jestem z Ciechanowa i w 2 aptekach mozna kupic bez recepty a w 3 nie.haha.
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Czy wiesz co jesz? Dowiedz się, które produkty są bogate w witaminy, mikroelementy i niezbędne składniki odżywcze. Poznaj wartości odżywcze poszczególnych produktów takich jak soja, warzywa, owoce, orkisz, zioła. Wprowadź do jadłospisu produkty zdrowej żywności. Poznaj źródło pełnowartościowego białka, węglowodanów, witamin. Dowiedz się co jesz spożywając ogólnodostępne produkty spożywcze. Sprawdź jak uniknąć spożywania gigantycznej ilości kalorii. Poznaj właściwości lecznicze ziół i innych składników codziennych posiłków. Sprawdź zawartość kalorii i składników odżywczych w poszczególnych produktach takich jak np. ziemniaki, nabiał, warzywa, owoce, ryby, mięso. Upewnij się czy na pewno wiesz co jesz.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.