Korytarz życia (ratunkowy) - co to jest? Jak go zrobić?

2018-03-29 12:03

Korytarz życia, inaczej korytarz ratunkowy, to pas ruchu dla karetek pogotowia i innych pojazdów uprzywilejowanych, poruszających się w korku, między stojącymi samochodami. Korytarz życia pozwala na skrócenie czasu dojazdu samochodów ratunkowych do miejsca wypadku, a co za tym idzie - zwiększa szanse na uratowanie życia osobom poszkodowanym. Sprawdź, jak zrobić korytarz życia.

Korytarz życia (ratunkowy) - co to jest? Jak go zrobić?
Autor: Thinkstockphotos.com Korytarz życia (ratunkowy) - co to jest? Jak go zrobić?

Spis treści

  1. Korytarz życia - włącz myślenie. Każdy kierowca powinien zobaczyć ten film [WIDEO]
  2. Korytarz życia - jak go zrobić?
  3. Korytarz życia a pas awaryjny

Korytarz życia, inaczej korytarz ratunkowy (emergency corridor), to pas ruchu przeznaczony dla pojazdów uprzywilejowanych, które poruszają się w korku, między stojącymi samochodami, tj. dla policji, straży pożarnej, karetki pogotowia ratunkowego, a także dla służb autostradowych, a nawet lawet i pozostałych służb, których zadaniem jest sprzątniecie miejsca wypadku.

Korytarz życia jest szczególnie ważny na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie ruch samochodów jest bardzo duży i w razie najdrobniejszej kolizji tworzą się natychmiast gigantyczne korki. Tymczasem poszkodowani w wypadku nie mogą czekać, bo każda uciekająca sekunda jest na wagę czyjegoś zdrowia, a nawet życia.

Komenda Główna Policji wyliczyła, że w 2017 roku doszło do 32 705 wypadków, w których 39 394 osób zostało rannych, a zginęło 2810. Być może, gdyby kierowcy wiedzieli co to jest korytarz życia i jak go stosować, te smutne statystyki byłyby nieco inne.

Korytarz życia - włącz myślenie. Każdy kierowca powinien zobaczyć ten film [WIDEO]

Ministerstwo Infrastruktury z tej okazji opublikowało filmik, który przypomina o tym, że kierowcy powinni sprawnie rozjeżdżać się na boki, by nie blokować jadących na sygnale służb ratowniczych.

Korytarz życia - jak go zrobić?

Gdy stoisz w korku i słyszysz sygnały nadjeżdżającej Straży Pożarnej czy karetki, zjedź do swojej krawędzi drogi. W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze na lewo, kierowcy na pozostałych pasach - na prawo. W ten sposób tworzy się szeroki pas, którym służby ratunkowe bardzo szybko mogą dojechać do poszkodowanych w wypadku.

6 minut - o tyle można przyspieszyć przyjazd karetki do ofiar wypadków, jeśli stworzy się korytarz życia.

Niestety, w Polsce na kursach prawa jazdy nie uczą i korytarzu życia. Dlaczego? Instruktorzy uczą kursantów tylko tego, co zawiera kodeks drogowy. Tymczasem w kodeksie nie ma takiego zapisu jak "korytarz życia". Poza tym zzęść szkół w ogóle nie przygotowuje do jazdy po autostradach i drogach ekspresowych.

W Niemczech, Austrii, Czechach i Szwajcarii na Węgrzech i Słowenii korytarze życia mają formę prawną. Za brak ich stosowania grożą wysokie mandaty, np. w Niemczech za niezostawienie miejsca karetce można zapłacić ok. 700 euro, a za jazdę takim korytarzem cywilnym samochodem ponad 3 tys. euro.

W Polsce trwają prace nad usankcjonowaniem korytarzy życia.

Korytarz życia a pas awaryjny

Niektórzy zadają pytanie, dlaczego służby ratunkowe nie mogą jechać pasem awaryjnym? Jak twierdzą ratownicy, pas awaryjny często bywa zablokowany. Przyczyn może być wiele.

Kierowca na drodze szybkiego ruchu może zjechać na pas awaryjny robiąc sobie przerwę. Może go do tego zmusić także przebita oponą,  "ugotowany" silnikiem, resztki opon, zderzaków leżące na jezdni.

Poza tym pas awaryjny jest wąski, a niekiedy nie zawsze występuje. Na przykład przy mostach, zwężeniach , wjazdach i zjazdach nie zawsze taki psa występuje.