Przeciążony kręgosłup – przyczyna zawrotów głowy, bólu serca i drętwienia nóg

Konsultant:doc. dr hab. n. med. Krystyna Księżopolska-Orłowska, ortopeda, specjalista rehabilitacji, Instytut Reumatologii w Warszawie
34 komentarze
Autor: Magdalena Moraszczyk

Kręgosłup utrzymuje nas w pionie, dźwiga głowę, umożliwia wykonywanie codziennych czynności. Jeśli długo pracujesz przy komputerze z pochyloną głową, boli cię szyja, kark, to twój kręgosłup może być przeciążony. To właśnie z tego powodu masz zawroty głowy, boli cię serce lub drętwieją nogi.

Chyba nie ma osoby, która nie wiedziałaby, jak męczący może być ból pleców. U co trzeciej pojawia się kilka razy w miesiącu, a co czwarta zmaga się z nim niemal codziennie. Coraz częściej na bóle szyi czy krzyża skarżą się nastolatki, a nawet dzieci.

Ale ból to nie jedyny sygnał ostrzegawczy, jaki wysyła nam kręgosłup, kiedy woła o pomoc. Migrena i zawroty głowy, pogorszenie widzenia, mrowienie lub drętwienie palców u rąk albo nóg, bóle brzucha, serca czy nerek – wszystko to może świadczyć o tym, że z kręgosłupem dzieje się coś niedobrego.

Najczęstsze dolegliwości spowodowane przeciążeniem kręgosłupa

Lista dolegliwości spowodowanych problemami z kręgosłupem jest bardzo długa. Na dodatek nie zawsze są one dla nas czytelne. Sprawdźmy, co może nam dolegać.

Często są to bóle szyi, karku, krzyża albo powtarzające się przez długi czas bóle innej, odległej od kręgosłupa części ciała. Pojawiają się tylko w określonych sytuacjach, np. gdy długo pracujemy w ogródku z pochyloną głową, podczas siedzenia przy komputerze albo stania przy desce do prasowania. Zwykle są związane z nadmiernym napięciem pewnych grup mięśni. Czasem dolegliwościom bólowym towarzyszą dodatkowe objawy, np. drętwienie dłoni czy przeczulica skóry na plecach albo na głowie. Innym razem nic nas nie boli, ale za to np. przed oczami od czasu do czasu pojawiają się ciemne mroczki albo bez wyraźnego powodu kręci nam się w głowie.
Rodzaj i nasilenie objawów zależą od tego, jaka część kręgosłupa jest przeciążona.

Nie przegap

Przeciążony kręgosłup szyjny – objawy: zawroty głowy

Nie dość, że głowa opiera się i porusza na delikatnych kręgach, a to szybko prowadzi do zwyrodnień, dodatkowo ten odcinek kręgosłupa jest szczególnie często nieprawidłowo obciążany lub przeciążany na skutek np. pochylania głowy nad książką czy spania w złej pozycji. Dlatego pierwsze sygnały ostrzegawcze może wysyłać już w młodym wieku. Zwykle zaczyna się od niewinnego bólu szyi, ramion czy karku, spowodowanego zbytnim napięciem mięśni z powodu stresu lub zmęczenia.

Wiele osób skarży się na ból głowy przypominający migrenę, który obejmuje kark i promieniuje do czoła. Mogą towarzyszyć mu nudności, światłowstręt, wymioty czy mroczki. Występuje głównie rano oraz w określonych pozycjach i przy pewnych ruchach głowy (np. pochylenie do przodu czy nagły skręt w bok). Bóle oczu, pogorszenie wzroku, słuchu czy smaku, szumy i dzwonienie w uszach, zawroty głowy, trudności w przełykaniu, drętwienie karku i mrowienie w palcach, nawet chwilowa utrata przytomności – mogą zwiastować problemy z kręgosłupem. Dolegliwości są wynikiem podrażnienia korzeni nerwowych w otworach międzykręgowych, a także zaburzenia ukrwienia na skutek ucisku na tętnice kręgowe (czasem nawet dochodzi do zamknięcia tętnicy).

Przeciążony kręgosłup piersiowy – objawy: ból serca

Wiele sygnałów wskazuje na choroby internistyczne. Ból może być umiejscowiony w okolicy mostka. Często też pojawia się między łopatkami i przez nerwy międzyżebrowe promieniuje półkoliście wokół klatki piersiowej (mamy wrażenie, że bolą nas żebra). Jest symetryczny albo występuje po jednej stronie ciała. Gdy boli po lewej, myślimy, że to serce, gdy po prawej, że wątroba. „Ból serca” nasila się przy wdechu. Może towarzyszyć mu duszność, kurcze oskrzeli (przypominają astmę), zaburzenie krążenia z wysokim lub za niskim ciśnieniem. Takie bóle przytrafiają się aktywnym zawodowo 35–45-latkom, przemęczonym, żyjącym w ciągłym stresie. Potrafią zwieść nawet doświadczonego lekarza. Wtedy chorzy lądują w szpitalu z podejrzeniem choroby wieńcowej, a nawet zawału.

Przeciążony kręgosłup lędźwiowy – objawy: drętwienie nóg

Obok karku jest najbardziej obciążony. Wprawdzie kręgi lędźwiowe są mocne, ale to nie chroni przed dolegliwościami. Dlatego aż 2/3 wszystkich schorzeń kręgosłupa dotyczy tego odcinka. Objawiają się przewlekłym lub ostrym bólem w okolicy krzyża lub w pasie. Ból może promieniować do jednej lub obu nóg albo do jednego lub obu pośladków. Czasem wydaje się, że boli brzuch czy nerka. Nierzadko do złudzenia przypomina ból towarzyszący miesiączce lub problemom ginekologicznym. Często jedynym sygnałem, że coś dzieje się z kręgosłupem, jest mrowienie i drętwienie jednej lub obu nóg. Wszystkie tego typu dolegliwości pojawiają się w wyniku przeciążeń i/lub zmian zwyrodnieniowych.

Ważne

Ważne

Obciążenia kręgosłupa

Na kręgi jest wywierany stały nacisk. U człowieka, który waży ok. 70 kg, nawet w czasie leżenia na plecach wynosi on ok. 25 kg, a przy leżeniu na boku zwiększa się do 75 kg. Gdy stoimy w pozycji wyprostowanej, wzrasta do 100 kg, a gdy pochylimy się lub siedzimy wyprostowani – do 140 kg. Nacisk podczas siedzenia w pochylonej pozycji może wynosić nawet 175 kg.

Silne mięśnie to stabilny kręgosłup

Kręgosłup można porównać do masztu, który poprzez system napiętych lin (mięśnie) jest stabilnie przymocowany do podłoża (miednica). Jeżeli system lin znajduje się w stanie równowagi, wtedy maszt utrzymuje się w pionie. Aby mógł dobrze pełnić swoją funkcję, wszystkie zespolone z nim więzadła oraz mięśnie muszą być mocne i sprawne. Na przykład mięśnie grzbietu umożliwiają utrzymanie wyprostowanej postawy ciała oraz wykonywanie niektórych ruchów tułowia, m.in. zrobienie skłonu w bok, a mięśnie brzucha – zginanie się do przodu.

Jeśli mięśnie po obu stronach kręgosłupa nie pracują jednakowo, są osłabione, nadmiernie naciągnięte lub napięte, kręgosłup przestaje być stabilny, postawa pogarsza się, kręgi oraz dyski szybciej się zużywają.

Prawidłowe funkcjonowanie kręgosłupa umożliwiają również naturalne wygięcia, które wzajemnie się równoważą i sprawiają, że jest on elastyczny oraz działa tak jak sprężyna. Dzięki krzywiznom mięśnie i więzadła są w stanie łagodzić siły ciążenia oraz wstrząsy powstałe podczas chodzenia i wykonywania codziennych czynności.

Ostatnio dodane na forum
zobacz wszystkie »
 
 
Nie zarejestrowany, 04.03.2013 8:35
witam moje dolegliwosci zaczely sie 4 m temu a byly to ból głowy zwlaszcza po wysilku jakby mi ja rozrywalo bole rak czasami uczucie mrowienia w glowie i rece lewej pisk w uszach pulsujace oczy uczucie jakbym miala zaraz zeslabnac albo zwariowac pieczenie plecow bole zoladka kolatania serca zlewne poty itd staje sie to nie do zniesienia. Przeszlam juz tylu lekarzy i tyle badan ze szok i dalej nic.Mialam robiona tk bez kontrastu, dno oka ,ob, morfologie tsh, ft4, cholesterol, cukier, badanie słuchu, pola widzenia, cisnienie w oczch, echo serca, rtg klatki piersiowej, rtg zatok, hormony, wszystko ok nic nie wyszlo nigdzie a ja dalej jestem nie do zycia niemoge funkcjonowac normalnie a mam 24 lata i male dziecko ktorym nie jestem w stanie sie zajac. Moze z was ktos mi podpowie co to moze byc Wygląda mi to na przeziębioną grypę lub przewianie głowy ,są to sprawy neurologiczne ...
Nie zarejestrowany, 25.02.2013 16:58
jestem po operacji kregosłupa szyjnego(4 implanty)zanim doszło do zabiegu przeszłam długą droge bo lekarze tylko dawali zastrzyki przeciwbolowe bez zadnych badan-wszytko robiłam prywatnie aby im udowodnic ze nie sciemniam-w lipcu mineło rok od operacji a ja cały czas odczuwam bole-jestem na stałych lekach przeciwzapalnych o zwiotczających miesnie-mdleje, i na pomocy dorazniej po tramal jestem przynajmniej 2-4 razy w miesiacu-nie mam juz sił-mam 35 lat!! mam problem z dyskopatia od 10 lat i przeszlam wiele,ale moj lekarz neurolog zawsze mnie przestrzegal ,aby nigdy nie podejmowac sie zabiegu operacyjnego poki mozna egzystowac i poruszac sie.Zabiegi, sanatorium gimnastyka, masaze nie dzwigac i uwazac na urazy.Jakos zyje,bylam tez na recie 3 lata i mam orzeczenie o niepelnosprawnosci.Nie mozna juz funkcjonowac jak zdrowy czlowiek.
 

fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij print wydrukuj
Zobacz także
Zdjęcia: Jupiterimages

Aktualizacja: 05.03.2014

Komentarze (1 - 10 z 34)
Sera, 29.09.2014 23.35
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Zgłoś. To zdecydowanie dobry fachowiec z Krakowa. MIly czlowiek, pomogl mi w rehabilitacji.
 
Whilea, 15.09.2014 21.49
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
kurde tyle opini o lekarzach i ciesko sie zdecydowac na jednego,takze dzieki za szczera i dluzsza o Wiecku niz tylko "jest super" :) Zgłosze sie do niego
 
Radek, 14.09.2014 15.29
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Czy da się z tego wyleczyć?
 
OlA, 03.09.2014 10.15
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Jak w temacie, ja korzystam z pomocy ortopedy-masazystki Wali Buczek, Sulejówek, tel. 22 7834 157 lub jej córki w Krakowie. NIEZASTĄPIONE !! Ale takich osób jest więcej, oczywiście. Pytajcie, chodzcie, warto !!
 
robson, 18.08.2014 22.34
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
kurcze ja mam porozwalane zupełnie kolana, od czterech lat odpuszczam przez to wszystko. Myślisz, że takie cuda Więcek też robi, żęby mnie postawić na nogi ?
 
arabela, 17.08.2014 23.51
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Leccie do Więcka! koniecznie. masa gabibetów w Kraku dla każdego bedzie miejsce. ja wlasnie wrocilam z deski iwndsurfingowej rok temu mogla jeszcze marzyc
 
uryom, 29.07.2014 22.56
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Również jestem zadowolony z tego jak ta Pani mnie poskładała. Uważam, że jak miałby gdzieś isć jeszcze raz, to tylko tam
 
IO, 18.07.2014 13.47
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Niestety dyskopatia dopada coraz szerszą grupę ludzi. Szczerze polecam dr. Roberta Chrzanowskiego z Krakowa. Wspaniały lekarz, przy nim pacjent czuje się w 100% bezpiecznie. Jeśli nie widzi konieczności operacji to szczegółowo wyjaśni co należy zrobić by sobie pomóc natomiast jeśli już się operować to jest on lekarzem któremu można zaufać.
 
roswell, 17.06.2014 20.30
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
kurcze u Pani Bańkowskiej regularnie sie skladam ;) fajnie ze ktos ja wspomnial. polecam Gabinety Dr Więcka, bo tam ja mozna znelźć ;)
 
aabb, 26.05.2014 23.44
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
moim zdaniem przedewszytim doświadczenie i swietne umijetnosci jego fizjoterapeutów. oto ich lista: Gabriela Sznajder, mgr Jakub Chudy, mgr Andrzej Czajka, mgr Iwona Bańkowska, mgr Joanna Grzegorzek, Joanna Charuza, mgr Marta Szewczak, mgr Anna Świtoń, Katarzyna Ciebień, Katarzyna Makoś, Marcelina Krzysiek, Agnieszka Kopeć, mgr Gabriela Krawiec, mgr Daria Święszek, mgr Marta Zielińska, mgr Anna Grylewicz, Magdalena Leksander
 
następne »
strona 1 z 4
reklama
DlaPacjentow24.pl
Najpopularniejsze artykuły
ZESPÓŁ CIEŚNI NADGARSTKA - choroba spowodowana pracą przy komputerze ZESPÓŁ CIEŚNI NADGARSTKA - choroba spowodowana pracą przy komputerze

Zespół cieśni nadgarstka to skutek nienaturalnego wygięcia dłoni. Długa praca przy komputerze może...

więcej

12599

Jak ulżyć kręgosłupowi w nocy? 5 zasad zdrowego snu Jak ulżyć kręgosłupowi w nocy? 5 zasad zdrowego snu

Zdrowy sen to gwarancja wypoczynku i dobrej formy przez cały dzień. Gdy leżysz na wznak, kręgi...

więcej

15068

Strzelające STAWY - czy to poważna dolegliwość? Strzelające STAWY - czy to poważna dolegliwość?

Od dawna strzela ci w stawach, najczęściej palców i kolanowych. Dotychczas ci to nie przeszkadzało,...

więcej

14935

Bóle kości (wzrostowe, przeciążeniowe) są częste u dzieci, gdy rosną Bóle kości (wzrostowe, przeciążeniowe) są częste u dzieci, gdy rosną

Przerażeni rodzice przychodzą do pediatry z dziećmi skarżącymi się na bóle kolan, łydek czy kostek....

więcej

14800

Zamów bezpłatny newsletter

zapisz się
Autodiagnoza

Wybierz badanie

albo

Alfabetyczny indeks badań

A B C D E F G H I J
K L Ł M N O P R S Ś
T U W Z Ż
Eksperci

Korony porcelanowe nie mają określonej na stałe żywotności. Wszystko zależy od użytkowania ich przez pacjenta. Są korony, które przetrwały 20 lat, ale zdarzają się również takie, które pękają po...

W przypadku przesuszenia skóry rąk proponuję zastosowanie (wielokrotnie w ciągu dnia) preparatów intensywnie natłuszczających dostępnych w aptekach, takich jak Diprobaza, Nanobaza, Dermobaza, maść...

Obecność skrzepów krwi we krwi miesiączkowej jest objawem bardzo obfitych krwawień miesiączkowych, zwykle towarzyszą im bóle brzucha. Obfite krwawienia miesiączkowe, zwłaszcza jeśli występują od...

Grupy wsparcia
data

Październik 24, 2014

Diety cud nie działają. W zasadzie powinnam napisać, że działają, ale krótko :(. Przerabiałyście to pewnie tak jak ja wiele razy, głównie przed wakacjami . Trzeba zmienić sposób odżywiania i to jest najprostszy sposób na ładna figurkę:) :). Poczytajcie sobie o diecie nykuk. Dla mnie...

data

Październik 23, 2014

Ja również jeste fanką Foreverslimu.Wcześniej nie wierzyłam za bardzo w skuteczność tabletek odchudzających.Ale dzięki Foreverslimowi zmieniłam swoje zdanie.To dzięki tabletką w końcu udało mi się schudnąć.Rzeczywistość jest taka że schudłam bardzo dużo i bez efektu jo-jo.

data

Październik 23, 2014

Novoslim jeeeeeest najlepszy! właśnie się ważyłam minął miesiąc i już 3 kg mniej jak tak dalej pójdzie to sukces życia!

data

Październik 23, 2014

Jeżeli sie odchudzać to na prawdę w sposób zdrowy i bezpieczny.Sama nie muszę i nie musiałam się nigdy odchudzać ale moja koleżanka stosowała właśnie tabletki Foreverslim.I schudła sporo ale z tego co mi wiadomo jest zdrowa i do dnia dzisiejszego nie przytyła.

reklama
Zdrowa społeczność

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.