PoradnikZdrowie.pl > Zdrowie > Kręgosłup, kości, stawy > Choroby kręgosłupa: jak walczyć z najczęstszymi chorobami kręgosłupa

Choroby kręgosłupa: jak walczyć z najczęstszymi chorobami kręgosłupa

Choroby cywilizacyjne atakują nas masowo. Dotyczą także kręgosłupa. Trudno jest nam pokonać niektóre schorzenia, ale zawsze warto próbować. Dowiedz się, jak walczyć z rwą kulszową, dyskopatią, chorobą zwyrodnieniową, zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa i osteoporozą.
A A A

Nasz organizm nieubłaganie się zużywa. Procesowi temu podlegają także nasze kości, stawy, więzadła, mięśnie. Im mniej poświęcamy im uwagi, tym są słabsze i szybciej poddają się chorobom. Co najczęściej dokucza kręgosłupowi i jak możemy mu ulżyć?

Sprawdź stawy
Sprawdź stawy
Kręgosłup – ćwiczenia na mięśnie pleców
Kręgosłup – ćwiczenia na mięśnie pleców

Choroba zwyrodnieniowa

Stawy kręgosłupa muszą być nasmarowane tzw. mazią stawową. Sprawia ona, że możemy płynnie prostować się i zginać, oraz zabezpiecza chrząstkę stawową przed nadmiernym, przedwczesnym ścieraniem. Jeśli mazi jest mało (z wiekiem organizm produkuje jej coraz mniej, a ponadto brak ruchu i siedzący tryb życia także ograniczają jej wydzielanie) chrząstka szybciej się ściera i nie chroni kości. Przy każdym ruchu trą one jedna o drugą. Grubieje warstwa podchrzęstna i tworzą się w niej liczne jamki wypełnione śluzowatą tkanką. Przebudowa kości w połączeniu z utratą chrząstki stawowej zmienia kształt stawu i może prowadzić np. do skrócenia kręgosłupa (efektem jest coraz bardziej przygarbiona sylwetka). Ponadto na wytartych kręgach pojawiają się osteofity - chrzęstne i kostne wyrośla, które ograniczają ruchy stawów i naciskając na okoliczne nerwy, powodują silny ból w czasie poruszania. Ból sprawia, że staramy się oszczędzać kręgosłup i jak najmniej się ruszamy. A brak ruchu pociąga za sobą przykurcz więzadeł i zaniki mięśni stabilizujących kręgosłup. Z czasem trudno jest nam wykonywać najprostsze ruchy, np. wstawanie, siadanie.

Nasza rada: Śpij zdrowo. Na średnio twardym materacu - może uginać się pod naszym ciężarem o 2-3 cm. Powinien elastycznie dostosowywać się do kształtu ciała. Taką rolę dobrze spełniają materace ze sprężynami i z pianki. Podczas snu ważny jest też kształt poduszki. Źle dobrana może być przyczyną nadmiernych napięć w obrębie barków i karku (a to powoduje ból). Dobrze jest spać na specjalnych poduszkach ortopedyczno-korekcyjnych (są tak wyprofilowane, że podpierają szyjny odcinek kręgosłupa). Jeżeli lubisz mieć pod głową poduszkę, spróbuj spać w pozycji "S" (jedną poduszkę umieść pod głową i karkiem, a drugą - pod kolanami). Pamiętaj, że dla kręgosłupa najlepsza do snu jest tzw. pozycja embrionalna.

Rozwój choroby zwyrodnieniowej mogą przyspieszyć m.in. znaczna nadwaga i otyłość, za mała ilość ruchu na co dzień, przeciążenia kręgosłupa towarzyszące dźwiganiu, zła technika podnoszenia ciężarów (na prostych nogach zamiast z lekkiego przysiadu), przebyte urazy.

 

Dyskopatia

Popularnie nazywana także wypadaniem dysków, czyli płaskich, okrągłych poduszeczek oddzielających kręgi. Choć mówimy o wypadaniu dysków, w rzeczywistości nie wysuwają się one całe, tylko przemieszczają się częściowo. Zakłócają symetrię kręgosłupa i uciskają na nerwy przechodzące przez kanał kręgowy lub wychodzące z wychodzące z niego. Powoduje to silny ból. Czasem tak silny, że w ogóle nie można się poruszać. Dyskopatia dotyczy najczęściej szyjnego i lędźwiowego odcinka kręgosłupa – zwykle przesuwa się krążek znajdujący się pomiędzy 4. a 5. kręgiem lędźwiowym. Przyczyną kłopotów z dyskami są zbyt słabe mięśnie grzbietowe, pogłębiające się wady postawy, mechaniczne urazy kręgosłupa oraz znaczna nadwaga i otyłość.

Nasza rada: Unikaj wysokich obcasów To prawda, że wysmuklają łydkę, ale sprawiają też, że kręgosłup ustawia się nienaturalnie. Gdy stąpasz na szpilkach, mięśnie szyi napinają się, by utrzymać głowę w osi kręgosłupa, a jego odcinek lędźwiowy mocniej wygina się do przodu. W rezultacie kręgi są nierównomiernie obciążone, a mięśnie pleców - napięte. Po kilku godzinach na wysokich obcasach pojawia się ból. Lepiej więc na co dzień chodzić w butach na grubszej elastycznej podeszwie (amortyzuje wstrząsy podczas chodzenia) i na obcasie, którego wysokość nie przekracza 4 cm, a szpilki zachować na specjalne okazje.

Ostatnio dodane na forum
zobacz wszystkie »
 
 
filipm3, 20.07.2012 13:15
Ja już myślałam, że nic mi nie pomoże. Bardzo bolał mnie kręgosłup lędźwiowy, myślałam, że nie dam rady już normalnie żyć. Nie mogłam leżeć, wstawać. Koleżanka poleciła mi zupełnie nowe urzadzenie do leczenia bólu. Medyczne, nie żadna podróbka, z USA. Pomogło, naprawdę pomogło. Polecam bo warto. Urządzenie sie nazywa Medlight 630 PRO. Jestem szczęśliwa, bo ból zniknąl. Mieszkam w małym miasteczku i kupiłam je w internecie. ODPOWIEDŹ: Też miałem problemy z kręgosłupem, po wizytach u wielu specjalistów jeden z lekarzy zajmujący się medycyną naturalną polecił mi zakup urządzenia, tyle że rezonatora biofotonowego. Z własnego doświadczenia wiem, że pomaga, więc polecam. O urządzeniu o którym mówisz nie słyszałem :)
balbina1, 20.11.2011 19:33
A może mogłabyś dać tu opis kilku ćwiczeń, nie każdy ma możliwość dotarcia na fizykoterapię, a część ćwiczeń można robić w domu.
 

Rwa kulszowa

Nerw kulszowy to najdłuższy z nerwów naszego ciała. Powstaje z połączenia 5-6 korzeni rdzeniowych, które wychodzą z kręgosłupa u jego podstawy. Potem jako jeden nerw biegnie wzdłuż nogi. Gdy nerw kulszowy jest uciskany w miejscu, gdzie opuszcza kręgosłup - pojawia się silny ból, który zaczyna się poniżej talii i promieniuje wzdłuż pośladka, biodra i schodzi aż do stopy. Może mu towarzyszyć mrowienie, kłucie, czasem drętwienie. Przyczyną ucisku na nerw kulszowy może być m.in. wypadnięcie krążka międzykręgowego (dysku), obrzęk stawów kręgosłupa na skutek stanu zapalnego, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, osteoporoza. Do ataku rwy kulszowej często dochodzi, gdy np. źle podniesiemy coś ciężkiego, nagle zrobimy jakiś ruch, na który nie byliśmy przygotowani, wykonamy nagły skręt tułowia.

Nasza rada: Sprzątaj fachowo Gdy chcesz np. przemeblować mieszkanie – wszystkie sprzęty przesuwaj. Nie dźwigaj ich! Zainstaluj w kuchni blaty na wysokości 6-8 cm poniżej linii łokci, a zlewozmywak tak, aby nie schylać się podczas mycia naczyń. Ubrania prasuj na siedząco (deska powinna znajdować się mniej więcej na wysokości pasa). Odkurzając mieszkanie, reguluj tak długość rury odkurzacza, by nie wyginać pleców w pałąk.

2
Polecamy także
ZZSK, czyli bolesne ZESZTYWNIAJĄCE ZAPALENIE STAWÓW KRĘGOSŁUPA
ZZSK, czyli bolesne ZESZTYWNIAJĄCE ZAPALENIE STAWÓW KRĘGOSŁUPA
Dokuczają ci bóle kręgosłupa? Sprawdź jak dbać o kręgosłup podczas pracy biurowej
Dokuczają ci bóle kręgosłupa? Sprawdź jak dbać o kręgosłup podczas pracy biurowej
 
Buliony z kostki a tycie
Te buliony pomijając że są tuczące to są strasznie niezdrowe. Nie pij tego świństwa!
Autor: Hanan
 
 
Druga broda..
Ja kiedyś stosowałam specjalną piłeczkę . Trzeba ją ściskać pomiędzy brodą a szyją ale niestety szybko mi się to ćwiczenie znudziło...
Autor: Hanan
 
 
Mąż mnie już nie kręci
Niestety często zdarza się tak,że atmosfera w związku czasami siada. To normalne w długich związkach. Niemniej istnieją sposoby na to aby ponownie obudzić w sobie namiętność. Słyszałaś o afrodyzjaku SexElixir ? No super sprawa .Ja ...
 
 
Jestem w BIK, BIG, KRD - gdzie dostanę pożyczkę?
Ja dostałem pożyczkę 3 tygodnie temu na stronie http://kukus.pl/ - mają bardzo korzystne oferty pożyczek bo bardzo niskie oprocentowanie - dlatego głównie ich polecam.
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Kręgosłup, kości, stawy – wszystko na tematy związane z układem ruchu – choroby układu kostnego: rwa kulszowa, choroby kręgosłupa, zmiany zwyrodnieniowe, zwyrodnienia stawów, skolioza, osteoporoza, wady postawy, dyskopatia, bóle kręgosłupa, artretyzm, dna moczanowa, bóle stawów, reumatyzm, reumatoidalne zapalenie stawów. Urazy, kontuzje, zwichnięcia, złamania, skręcenia, wybicie stawu. Rehabilitacja, fizjoterapia, fizykoterapia, masaże, ćwiczenia na kręgosłup. Zobacz jak przygotować się do sezonu narciarskiego. Znajdziesz tu informacje jak leczyć ból, jak postępować w przypadku kontuzji, jak wzmocnić stawy i kręgosłup. Dowiedz się jak prawidłowo dbać o kondycję stawów, kości i kręgosłupa.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.