Kryterium wyszukiwania: "

dieta

", znalezionych wyników: 2180
Dieta

Dieta. Co to jest dieta?

Słowo dieta pochodzi z greckiego diaita, które oznacza styl życia. My terminem dieta określamy sposób odżywiania. Choć najczęściej używamy go w odniesieniu do diet odchudzających. Dieta jest zbiorem zaleceń żywieniowych, których przestrzegamy, by zachować zdrowie (zdrowe żywienie, np. dieta środziemnomorska czy wegetariańska, dieta dla serca, dieta w cukrzycy itp.) lub by zgubić nadwagę. Jest mnóstwo diet odchudzających: Dukana, Montignaca, Atkinsa, Kwaśniewskiego, Cambridge, kopenhaska, dieta South Beach i wiele innych. Nie wszystkie niestety służą zdrowiu.

Zdrowa dieta

Powinna być oparta na aktualnej piramidzie żywieniowej i dostarczać nam wszystkich niezbędnych składników. Potrzebujemy zarówno białek i węglowodanów jak i zdrowych tłuszczów oraz witamin, mikroelementów i fitozwiązków. Takich składników dostarcza dieta bogata w pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce i nasiona oraz ograniczone ilości nabiału i mięsa. Diety bardzo niskokaloryczne (poniżej 1000 kcal) oraz diety wykluczające (np. zalecające jedzenie tylko białek) są ryzykowne i możliwe tylko przez bardzo krótki czas.  

Dieta odchudzająca

Jest to dieta dostarczająca mniej kalorii niż wynosi dzienne zapotrzebowanie osoby, która ją stosuje. Poza tym jest tak skomponowana, by nie dostarczać wysokokalorycznych i tuczących składników. Taką dietę stosujemy tylko przez określony czas. Najlepiej jeśli jest skomponowana przez dietetyka, by nie ograbiała organizmu z ważnych dla przebiegu wszystkich fizjologicznych procesów składników.

Konsekwencje stosowania drastycznej diety

Jeśli dieta, której przestrzegamy pozbawia nas ważnych dla zdrowia składników lub jest wyjątkowo niskokaloryczna dochodzi do nieprzyjemnych, czasem nawet groźnych powikłań. Przy diecie wysokobiałkowej może wystąpić kwasica ketonowa. Przy drastycznie ograniczającej ilość kalorii dochodzi do objawów niedożywienia i osłabienia, np. omdleń i zatrzymania miesiączki. Skóra staje się sucha i łuszcząca, włosy tracą blask, robią się suche i łamliwe. Osłabieniu ulegają też paznokcie, które zaczynają się łamać i rozdwajać.

Artykuły o "dieta"

Kurczak z imbirem i kurkumą
Dzięki dodaniu imbiru i kurkumy danie to skutecznie rozgrzewa i wzmacnia odporność organizmu. Polecane jest szczególnie w zimowych porach roku.PROPOZYCJA PODANIA:Z dodatkiem brązowego ryżu i surówką z kapusty pekińskiej lub białej.
Kotlety z kaszy i grzybów
Kasza gryczana nie zakwasza organizmu w przeciwieństwie do innych kasz. Nie ma w niej glutenu, dlatego mogą ją jadać osoby będące na diecie bezglutenowej. Jest polecana dbającym o linię – choć 100 g tej kaszy to 336 kcal (biały ryż ma 344, a makaron dwujajeczny 373 kcal), ma ona od nich ponaddwukrotnie więcej błonnika – aż 5,9 g w 100 g.
Rozgrzewająca zupa z awokado
Zupa z awokado przygotowana na rosole lub wywarze warzywnym jest pożywnym rozgrzewającym daniem. Dostarcza zdrowych wartościowych tłuszczów z awokado oraz witamin z grupy B. Ma także sporo wapnia oraz potasu.
Kartoflanka z parmezanem
Prosta, szybka ale bardzo pożywna zupa. Zawiera spora dawkę cennych minerałów: potasu i miedzi, dużo witaminy B6. jest też źródłem magnezu, witaminy C, PP i B. Niby tradycyjna kartoflanka, a dzięki dodatkowy pora, curry i wiórków parmezanu staje się zaskakująca i bardziej wyrafinowana w smaku.
Koktajl z pomelo i ananasa
Koktajl z pomelo i ananasa to idealna propozycja dla osób będących na diecie. Odchudzający koktajl z pomelo i ananasa nie tylko zwiększy uczucie sytości, lecz także przyśpieszy proces przemiany materii. Wszystko dzięki pektynom zawartym w pomelo i bromelainie znajdującej się w miąższu ananasa.
Cukrzyca? Suplementy diety mogą ci zaszkodzić
U chorych na cukrzycę przedawkowanie witaminy A może powodować bóle głowy, przedawkowanie witaminy B6 grozi zaburzeniami czucia. Także chrom nie zmniejszy apetytu na słodycze. Zanim chorzy na cukrzycę zaczną brać jakieś suplementy diety, powinni się zastanowić z lekarzem lub dietetykiem, czy nie będą one wchodziły w interakcje z lekami już przyjmowanymi.
Skuteczna dieta: im mniej tym lepiej
Skuteczna dieta rozumiana jest zazwyczaj jako dieta trudna, wymagająca nagłej zmiany sposobu żywienia. Jest jednak kilka prostych zasad, które podniosą skuteczność odchudzania i ułatwią przetrwanie rygorystycznej diety. Jedną z nich są małe porcje.
Dieta 1000 kalorii - odchudzanie z tabelą kalorii
Dieta 1000 kalorii to bardzo popularna niskokaloryczna dieta. Możesz stosować ją nie dłużej niż przez miesiąc. Dieta ta jest polecana jako skuteczna i nieszkodliwa metoda odchudzania, ale wymaga dokładnego liczenia kalorii i odmierzania porcji. 
Nadczynność tarczycy: dieta przy nadczynności tarczycy
Nadczynność tarczycy objawia się między innymi przyśpieszoną przemianą materii. W leczeniu nadczynności tarczycy ważna jest dieta, która chroni przed znaczną utratą wagi.
Kurczak faszerowany orzechami
Kurczak faszerowany orzechami bardzo dobrze wpływa na układ nerwowy. Orzechy włoskie oprócz nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 dostarczają sporo witaminy E, która uspokaja i poprawia koncentrację.
Soja z pieczarkami dostarczy nam sporo witamin i składników mineralnych, m.in.: żelaza, wapnia, magnezu i fosforu.  więcejwięcej
Zapiekanka staropolska z kaszy jaglanej zawiera białko, witaminy z grupy B i jest najlepszym źródłem żelaza ze wszystkich kasz. Nie ma w niej glutenu. Jest zasadotwórcza i delikatna. Ma lekko orzechowy smak. Przed gotowaniem warto ją przepłukać i namoczyć przez kilka godzin, wtedy gotuje się ok. 8 minut.  więcejwięcej
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.