Jak się uczyć, żeby się nauczyć - ćwiczenia pamięci

Konsultant: Marek Misiewicz, psycholog społeczny, www.mwtrening.pl
4 komentarze
Autor: Anna Krasuska

Jak się uczyć, żeby się nauczyć? To pytanie zadają sobie zwłaszcza osoby chcące dobrze zdać maturę czy jak burza przejść przez sesję egzaminacyjną. Pamięć jest jak mięśnie: aby była dobra, trzeba ją po prostu codziennie, systematycznie ćwiczyć. Jak się uczyć? Przedstawiamy bardzo skuteczne techniki ćwiczenia pamięci: łańcuchową metodę skojarzeń, mapę umysłu i metodę zakładkową.

Jak się uczyć, żeby się nauczyć? Pomoże ci codzienne wykonywanie treningu pamięci.

Jak się uczyć, żeby się nauczyć - ćwiczenia pamięci

Jak się uczyć, by nasze podejście do matury czy egzaminów okazało się skuteczne? Warto wiedzieć, że podobno już po godzinie zapominamy ok. połowy dopiero co przyswojonych informacji. Po kilku dniach w głowie pozostaje jakieś 25 proc. wyuczonej wiedzy. Jak się uczyć, aby to, co przyswoimy, pozostawało w pamięci na dłużej? Cudów nie ma. Mózg wymaga takiej samej dbałości jak mięśnie, a ćwiczenie pamięci to codzienna, systematyczna praca. Istnieją oczywiście techniki szybkiego i trwałego zapamiętywania, ale trening na 5 minut przed egzaminem nie zda się na wiele. Dlatego jeśli czeka cię sesja egzaminacyjna, zacznij się do niej przygotowywać jak najwcześniej. Oto bardzo skuteczne techniki ćwiczenia pamięci i odpowiedź na pytanie, jak się uczyć.

Jak się uczyć: różne techniki ćwiczenia pamięci

Ucząc się systematycznie, nie tylko oszczędzasz czas, ale także utrzymujesz mózg w dobrej kondycji. Nasz mózg jest jak magazyn przechowujący niezliczoną ilość informacji. Z czasem jest ich coraz więcej, a mózg musi sobie poradzić z selekcją materiału. Ważniejsze informacje pozostawia "na wierzchu", te mniej istotne "chowa" głębiej. Stopniowo zacierają się jednak ścieżki dostępu do tych ukrytych zasobów. I tu właśnie pomocne są ćwiczenia pamięci, które ułatwiają ich odnalezienie. Technik jest wiele. Jedne odwołują się bardziej do wyobraźni, inne do zmysłów, np. wzroku czy słuchu. Ważne, żeby rozpoznać predyspozycje swojego umysłu i na tej podstawie opracować własne, najskuteczniejsze sposoby uczenia się. Techniki pamięciowe bazują na wyobraźni, skojarzeniach i emocjach. Ogólna zasada jest więc taka, że im większe obszary mózgu zaangażujemy i im lepsza będzie współpraca pomiędzy półkulami, tym lepiej zapamiętamy to, czego się uczymy.

Jak się uczyć? Wykonuj codzienny trening pamięci

Ćwiczenia pamięci możesz wykonywać na wiele sposobów: grając w scrabble lub w szachy, układając listy zadań do wykonania czy zapamiętując dla zabawy różne przedmioty (np. rzeczy rozłożone na biurku, zawartość lodówki, ubiór pasażerów metra itd.). Ucząc się języka obcego, warto stosować prostą metodę żółtych karteczek naklejanych w różnych punktach mieszkania. Kiedy musisz przyswoić cały podręcznik, możesz zacząć od nauczenia się na pamięć spisu treści. Im częściej powtarzasz materiał, tym trwalej go zapamiętujesz.

1. Jak się uczyć: metoda skojarzeń

Pierwszą jest łańcuchowa metoda skojarzeń. Bazuje ona na udowodnionym twierdzeniu, że lepiej zapamiętujemy informacje zaskakujące od typowych i polega na wymyślaniu historyjek łączących w sobie obrazy, akcje i emocje. Kojarzone obrazy na pierwszy rzut oka nie powinny mieć ze sobą nic wspólnego, a im bardziej absurdalna będzie historia, którą za ich pomocą stworzymy, tym lepiej. Obrazy muszą być żywe, kolorowe, zabawne, angażujące zmysły i wywołujące jakieś uczucia. Tworząc je, stosujemy wyolbrzymienie, przesadę, minimalizację – wszystko to, co wzmaga niecodzienność i nadzwyczajność naszej historyjki.

Ćwiczenia pamięci - przykład: Mamy 10 niezwiązanych ze sobą rzeczowników: zeszyt, słoń, okno, szampon, filiżanka, traktor, księżyc, noga, hydrant, dywan. Układamy historyjkę zawierającą te rzeczowniki: "Bujam się na księżycu, wymachując lewą nogą. Nagle od strony Ziemi nadciąga, terkocąc, różowy traktor. Za sobą ciągnie z hałasem wyrywający się hydrant. Hydrant zaczepia o róg mojego księżyca. Spadam... prosto do butelki z szamponem. Z pomocą przychodzi mi zeszyt w kratkę. Po jego kartce, niczym po drabinie, wspinam się i wychodzę na powierzchnię. Pod nogami mam dywan z herbatników. Wiruje na nim filiżanka ze śpiewającym słoniem w środku". Wymyślając takie historie, bez problemu zapamiętasz listę zakupów, plan dnia, wyliczankę czy elementy składowe większej całości. Możesz wykorzystywać łańcuchową metodę skojarzeń w praktyce (np. zapamiętując listę zakupów) lub po prostu dla ćwiczenia pamięci "na sucho".

Co 10-15 minut rób przerwy podczas nauki.

2. Jak się uczyć: mapa umysłu

Do przyswajania większej partii materiału łańcuchowa metoda skojarzeń nie wystarczy. Lepiej sprawdza się tu słowno-graficzna notatka w postaci mapy umysłu. Wzorem dla niej jest budowa komórek mózgu – dendrytów, które mają formę rozgałęzionego drzewa. Zasada jest pozornie prosta: w środku umieszczamy temat, od niego odchodzą poszczególne gałęzie (punkty) i gałązki (podpunkty). Podobnie jak w notatce punktowej, używamy tylko haseł, rysunków, kolorowej grafiki. W rzeczywistości sporządzenie dobrej mapy umysłu wymaga sporego wysiłku, dyscypliny i bardzo dobrego zrozumienia tematu. W trakcie opracowywania tego typu notatki mózg musi dokonać selekcji i uporządkować materiał zgodnie ze schematem. Ale efekt bywa zdumiewający! Wystarczy później zerknąć na swoją mapę, a natychmiast włącza się pamięć – otwierają się w umyśle poszczególne kanały jak ścieżki dostępu w komputerze. Słowa zawarte w notatce są po prostu kluczami do tego, co już masz w głowie.

3. Jak się uczyć: metoda zakładkowa

Dobrą metodą zapamiętywania dat, numerów telefonów jest metoda zakładkowa. Punktem wyjścia jest stworzenie obrazów-zakładek, z których będziesz później stale korzystać.

Ćwiczenie pamięci - przykład: Każdą cyfrę wyobraź sobie jako obrazową zakładkę (np. 1 – kij do golfa, 2 – łabędź, 3 – okulary, 4 – krzesło, 5 – hulajnoga itd.) i zapamiętaj je. Masz utrwalić datę powstania pierwszej książki – czyli rok 1452? Ułóż zabawną historyjkę złożoną z zakładek składających się na tę datę, np. „Położyłem kij na krześle, wsiadłem na hulajnogę i pojechałem odwiedzić łabędzia”.

Ważne

Ważne

Odpoczynek ważny w trakcie nauki

Zgodnie z efektem pierwszeństwa najlepiej zapamiętujemy te informacje, które dotarły do mózgu na początku i pod koniec jednej sesji nauki. Dlatego im częściej odpoczywasz, tym więcej materiału trwale zapamiętujesz. Podczas dłuższej przerwy zajmij się czymś, co lubisz – idź na spacer, na rower. W tym czasie, choć nie myślisz o nauce, twój mózg nadal pracuje nad przyswajanym materiałem, tyle że na zupełnie innym poziomie. Wtedy aktywniejsza jest prawa półkula odpowiedzialna za kreatywność i kojarzenie faktów, a nie lewa – analityczna i logiczna. To czas, kiedy nowe wiadomości są wchłaniane i integrowane z tym, co już masz w głowie.

Polecamy
Jak dbać o własną pamięć

Jak dbać o własną pamięć

Gdyby przez całe życie mózg zapamiętywał co sekundę dziesięć nowych informacji, to i tak człowiek nie wykorzystałby nawet jednej trzeciej ...

Ocena: 5
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij print wydrukuj
Zobacz także
Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Aktualizacja: 08.09.2017

Komentarze (1 - 4 z 4)
Ork, 10.08.2015 11.51
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Fajny artykuł. Powiedziałbym ,że ważny jest też system powtórek. Jak coś powtarzamy raz to zostaje nam tylko w pamięci krótkotrwałej. Dopiero powtarzanie materiału po pewnym czasie gwarantuje prawdziwe zapamiętanie. Na sprawdzian czy kartkówkę powiedzmy wystarczy uczyć się kilka dni przed, ale jeśli uczymy się języka obcego, który mamy nadzieję w przyszłości wykorzystać to warto zadbać o to, żeby tak szybko go nie zapomnieć. Teraz postanowiłem uczyć się niemieckiego uwzględniając system takich interwałów i znalazłem kurs metodą Krebsa (Krebsmethod.com) . Polecam, rzeczywiście łatwiej zapamiętać materiał.
 
juyhg, 31.07.2015 10.50
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Tekst ten okazuje się interesujący.
 
Robcio, 26.02.2015 00.26
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Kiedyś usłyszałem o technice na koncentrację - najpierw liczysz swoje oddechy od 0 do 100. Skupiasz się tylko na na tych oddechach.
 
Edyta, 14.08.2014 19.50
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Myślę, że najlepiej uczyć się wcześnie rano. Mi zdecydowanie lepiej przyswaja się wiedzę w godzinach porannych. Przy okazji ciekawa książka: http://zlotemysli.pl/etta,1/
 
DlaPacjentow24.pl
Najpopularniejsze artykuły
Trening mózgu, czyli ćwiczenia na dobrą PAMIĘĆ Trening mózgu, czyli ćwiczenia na dobrą PAMIĘĆ

Wypróbuj cztery ćwiczenia dla mózgu, wzmacniające pamięć. W czasach, kiedy bombardowani jesteśmy...

więcej

224

Skutki stresu, czyli co ci może grozić, gdy żyjesz w ciągłym napięciu Skutki stresu, czyli co ci może grozić, gdy żyjesz w ciągłym napięciu

Skutki przewlekłego stresu to osłabienie układu odpornościowego, zaostrzanie objawów wielu chorób...

więcej

194

Kalkulator snu, czyli jak wyliczyć o której iść spać, żeby się wyspać Kalkulator snu, czyli jak wyliczyć o której iść spać, żeby się wyspać

Aby obudzić się wypoczętym i pełnym energii, nie wystarczy wcześnie kłaść się spać. Trzeba...

więcej

172

Znaczenie kolorów, czyli co oznaczają poszczególne barwy Znaczenie kolorów, czyli co oznaczają poszczególne barwy

Znaczenie kolorów - wydawałoby się, że nie jest to istotna kwestia. Tymczasem np. wybór ubioru w...

więcej

158

Znajdź badanie

albo

albo

Alfabetyczny indeks badań

a b c d e f g h i k
l m n o p r s t u v
w z ż
Eksperci

Pani Anito, żeby Pani pomóc konieczna jest konsultacja logopedycza, może także psychologiczna oraz postawienie dokładnej diagnozy, jaki to rodzaj niepłynności mowy, o jakim natężeniu. Dopiero wtedy...

Jeżeli chodzi o diagnozę czy terapię, to przede wszystkim terapia pedagogiczna i terapia z oligofrenopedagogiem. Dobrze, aby dziecko miało orzeczenie o kształceniu specjalnym z poradni...

O ile umiem liczyć, to masz dziewiętnaście lat. To już nie jest wiek, w którym rodzice mają się zgodzić lub nie na wizytę u psychologa. Jeżeli masz myśli samobójcze, to jak najszybciej zapisz się do...

Zdrowa społeczność

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.