Poradnik ZdrowieŻywieniowiec › Schudnąć po porodzie, kramiąc piersią

Eksperci radzą

mgr inż. Iwonna Niegowska - ARCHIWALNE PYTANIA I ODPOWIEDZI

Absolwentka Wydziału Żywienia Człowieka warszawskiej SGGW. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych i Europejskiej Grupy Żywieniowców Unilever Health Institute w Holandii. Od ponad 3 lat pracuje dla firmy Unilever, gdzie jest odpowiedzialna za aspekt żywieniowy między innymi produktów marki Knorr oraz wsparcie dla programu "Jem kolorowo".

Schudnąć po porodzie, kramiąc piersią

Jestem pół roku po porodzie, karmię dziecko piersią. Przed ciążą ważyłam 63 kg, a teraz 76 kg i wciąż tyję. Nie wiem, co robię źle. Jem trzy razy w ciagu dnia, ograniczam tłuszcz, ziemniaki, jem owoce. Co zrobić, by nie tyć a jednocześnie nie skrzywdzić dziecka?

Odchudzanie w czasie karmienia piersią może rzeczywiście wpłynąć niekorzystnie na wytwarzanie pokarmu. Jednocześnie utrzymanie karmienia piersią może pozytywnie wpłynąć na utratę masy ciała. Dieta kobiety karmiącej powinnna być pełnowartościowa (!), urozmaicona i lekkostrawna. Pełnowartościowa to znaczy zawierać wszystko czego potrzebuje organizm Pani, aby wytworzyć jak najlepszej jakości pokarm dla dziecka i to w odpowiedniej ilości. Jeśli będzie Pani zbytnio ograniczać spożycie, może to zakończyć się niedoborami i w rezultacie powodować anemię, wypadanie włosów, ubytki zębów, łamliwość paznokci, brzydką cerę itp. Powinna Pani spożywać 5, ale za to niezbyt obfitych posiłków. Nie może w takiej diecie zabraknąć nabiału (ale najlepiej wybierać produkty o obiżonej zawartości tłuszczu), jaj, chudego mięsa - najlepiej drobiowego, ale bez skóry, ryb morskich. Z owocami nie należy przesadzać, gdyż zwykle zawierają dużo cukrów i dlatego są bardziej kaloryczne niż warzywa. Polecam w diecie sporo warzyw właśnie dlatego, że są naprawdę bardzo niskokaloryczne, a jednocześnie dostarczają cennych witamin, składników mineralnych i błonnika. Najlepiej jest jeść warzywa świeże, ale także gotowane (ale nie rozgotowane) - są cennym składnikiem diety. Należy tylko uważać na warzywa wzdymające takie jak kaputa czy kalafior. Polecam także zupy, szczególnie jarzynowe dlatego, że dostarczają niewiele kalorii (tylko wtedy, gdy nie dodamy zbyt dużo śmietany czy boczku). Są dodatkowym źródłem warzyw, a tym samym niektórych witamin i składników mineralnych i błonnika. Ze względu na dużą objętość dają uczucie sytości no i dostarczają tak ważnych w diecie karmiącej płynów. Ważne jest, aby do takiej zupy nie dodawać zbyt dużo soli. W diecie kobiety karmiącej ważny jest także tłuszcz, dlatego nie można go całkowicie eliminować z diety. Ważne jest, aby był to tzw. dobry tłuszcz czyli oleje roślinne i dobrej jakości margaryny i tu polecam te o obniżonej zawartości tłuszczu. Należy ograniczyć słodycze i potrawy ciężkostrawne, unikać potraw smażonych na rzecz pieczonych, gotownych czy duszonych. Pieczywo i inne przetwory zbożowe - najlepsze z pełnego przemiału czyli razowe. Ziemniaki gotowane nie dostarczają zbyt wielu kalorii, nie ma potrzeby całkowitego eliminowania ich z diety pod warunkiem, że nie polewamy ich tłuszczykiem. Należy dużo pić - najlepiej wody mineralnej i 1-2 szkl. soków dziennie. Dobrze byłoby jednak poruszać się trochę więcej. Może mogłaby Pani zapisać się z na basen lub siłownię?
Szukasz odpowiedzi?
Bardzo prawdopodobne, że odpowiedź na nurtujące cię pytanie znajduje się już w naszej bazie.
Sprawdź to! W tym celu w okienku poniżej opisz hasłowo swój problem - postaraj się ograniczyć do trzech-czterech słów. Jeżeli wynik będzie negatywny - zadaj pytanie korzystając z formularza
Porady
reklama

Najpopularniejsze porady ekspertów

1.
Co ja mogę jeść, jaką dietę powinnam stosować przy chorobie refluksowej? Gastroskopia wykazała cechy przepukliny rozworu przełykowego i błonę śluzową...

Autodiagnoza - mężczyzna

badania dla panów
 
badania dla pań
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S Ś T U W Z Ż
Porady – fachowe porady na temat zdrowia, porady medyczne, porady specjalistów i porady lekarzy. Znajdziesz tu porady lekarskie online na tematy dotyczące zdrowia. Dowiedz się więcej, zapytaj o objawy chorób, przyczyny, leczenie. Rzetelne porady dietetyczne, porady dietetyków, porady na temat wielu dziedzin życia. Skorzystaj z porady ekspertów. Znajdź odpowiedź i rozwiąż swoje problemy. Nie bój się pytać i zadawać pytania. Na twoje pytania czeka: stomatolog, stylistka paznokci, logopeda – pedagog, ginekolog – położnik, fizjolog żywienia, ginekolog, dietetyk, dermatolog, chirurg, chirurg naczyniowy.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.