Jak reklamy wpływają na dziecko? [Porada eksperta]

2013-03-21 20:00

Dziecko dużo uwagi poświęca telewizorowi (4-latek). Jak reklamy oddziaływują na dziecko, czy np. idąc do sklepu można się obawiać, że dziecko będzie chciało rzecz, która jest droga, a najważniejsze - nie jest odpowiednia dla dzieci w danym wieku?

Porada psychologa
Autor: Getty Images

Witam! Z powodu reklam dziecko faktycznie może chcieć coś posiadać. Na szczęście jeśli chodzi o czterolatki (i dzieci trochę starsze) to ich upodobania są bardzo zmienne. Dziś chcą taką lalę, jutro inną, potem klocki, potem misia, a kolejnego dnia zapragną kosiarki spalinowej, bo jej reklama jest po prostu przepiękna. Jako rodzice mamy z tego powodu trochę gorzej niż nasi rodzice dwadzieścia lat temu, ale doceńmy też fakt, że generalnie dzieci dzisiaj są mądre, sprytne i szybko orientują się w świecie zakupów. Szybko też uczą się, że reklamy są innego rodzaju bajeczkami i często oszukują, a rzeczy kupione wyglądają i działają inaczej niż w spotach telewizyjnych. Trzeba trzymać się jednej zasady - dziecko ma prawo chcieć a rodzic kontroluje, myśli i decyduje. Proszę się nie bać odmawiać lub odraczać zakupy. Dziecko musi się nauczyć, że wszystkiego mieć nie można i im szybciej ta nauka się utrwali, tym łatwiej będzie mu potem żyć.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.