PoradnikZdrowie.pl > DIETY > Diety lecznicze > Niedoczynność tarczycy: odpowiednia dieta w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy: odpowiednia dieta w niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy objawia się ospałością, nadwagą i problemami z koncentracją. Jeśli dokuczają ci te objawy, przebadaj się. Najprawdopodobniej są one spowodowane brakiem hormonów tarczycy, które trzeba uzupełnić farmakologicznie. W niedoczynności tarczycy pomaga też dieta.
A A A

Tarczyca to malutki gruczoł, który produkuje najważniejsze dla metabolizmu hormony: trójjodotyroninę (T3), tyroksynę (T4) oraz kalcytoninę, wpływającą na gospodarkę wapniowo-fosforową organizmu. Hormony tarczycy do rozwinięcia swojego potencjału biologicznego potrzebują jodu. Jego zalecana ilość w diecie przy chorobach tarczycy powinna wynosić około 150 ug. Dlaczego więc, mimo przestrzegania wskazówek żywieniowców i kuracji hormonami, wielu chorych dalej nie radzi sobie ze swoją tuszą?

Choroby tarczycy
Choroby tarczycy
Dieta uzupełniająca niedobory jodu w organizmie
Dieta uzupełniająca niedobory jodu w organizmie
Nadczynność tarczycy: dieta przy nadczynności tarczycy
Nadczynność tarczycy: dieta przy nadczynności tarczycy
Indeks glikemiczny
Indeks glikemiczny

Niedoczynność tarczycy - diagnoza

Zanim zostanie postawiona diagnoza przez endokrynologa, wielu chorych chodzi od specjalisty do specjalisty, aby uporać się m.in. z depresją, przewlekłym zmęczeniem, problemami ze skórą, nadciśnieniem i otyłością. Niedoczynność tarczycy daje tak wiele różnych objawów, że trudno o szybkie rozpoznanie. Konsekwencją tego jest znaczne zwolnienie metabolizmu. Trudno go potem przyspieszyć odpowiednią dawką leku. Endokrynolog robi to stopniowo. Dlatego, mimo podjętego leczenia, dalej wiele osób skarży się na nadwagę i obniżony nastrój. Sprawę dodatkowo komplikuje zła dieta, brak ruchu, a nawet niewłaściwy jego rodzaj.

Niewyregulowany metabolizm tarczycy źle znosi przeładowaną węglowodanami dietę, szczególnie wegetariańską, z dużą ilością antyodżywczych związków, utrudniających działanie jodu i hormonu T3. Nie lubi słodyczy oraz produktów mlecznych wzbogaconych o cukier (wszelkie jogurty, twarożki, słodzone napoje mleczne). Będą one zwalniać metabolizm i prowokować insulinę do gromadzenia przez organizm każdej zjedzonej kalorii. Kolejną przyczyną dużej masy ciała, mimo brania hormonów, może być słaba ich biologiczna dostępność. Najczęściej wywołane jest ona interakcjami z innymi lekami, celiakią, chorobami jelit, dużą ilością soi w diecie i nieprzestrzeganiem odpowiedniego czasu (1 godzina) od wzięcia tabletki do pierwszego posiłku.

Kiedy dochodzi do niedoczynności tarczycy?

  • W chorobie Hashimoto, czyli w przypadku zapalenia tarczycy
  • Po wycięciu gruczołu 
  • Po leczeniu nadczynności
  • Przy dużym niedoborze jodu
 

Ruch przy niedoczynności tarczycy

Bez codziennej aktywności fizycznej, nie dasz szansy hormonom tarczycy i nie odczujesz ich odchudzającego wpływu na organizm. Jest tylko małe „ale”: przy niedoczynności tarczycy nie są wskazane wysiłki zmuszające mięśnie do krótkiego, ale intensywnego wysiłku. Odpada TBC, ćwiczenia oporowe czy modelowanie „małych mięśni” z wykorzystaniem zmysłu równowagi (F.I.R.E). Po takim wysiłku mięśnie będą bardzo długo się regenerować, co może doprowadzić do stanów zapalnych. Najlepszy do walki z nadmiarem kilogramów jest za to poranny wysiłek aerobowy (marsz, bieganie, pływanie), który spowoduje, że jeszcze kilka godzin po nim będziesz spalać kalorie. Jest on również najskuteczniejszym speedem dla metabolizmu i pozwala na działanie hormonom tarczycy w komórkach.

Jeśli masz 2-3 z tych objawów, szukaj pomocy u endokrynologa

  • Sucha skóra, i obrzęki, szczególnie górnej połowy ciała
  • Mały apetyt i przyrost masy ciała
  • Brak ochoty na sex
  • Zmęczenie i depresję
  • Uczucie zimna
  • Niechęć do wysiłku fizycznego
  • Słabe włosy i paznokcie, a nawet łysienie
  • Wysoki poziom cholesterolu i cukru
  • Bóle mięśni i stawów
  • Problemy z miesiączką i zajściem w ciążę
 

Dieta przy niedoczynności tarczycy

Potrafi przyspieszyć metabolizm i wyrównać niedobory wielu składników, związanych z chorobami tarczycy. Przy niedoczynności polecana jest dieta bogata w białko, węglowodany z niskim indeksem glikemicznym, warzywa, owoce i zdrowe tłuszcze. Ilość kalorii powinna być odpowiednio zbilansowana do trybu życia. Podczas kuracji odchudzających nie wolno ograniczać ilości zjadanych kalorii, ponieważ zabieg ten dodatkowo osłabi metabolizm i będzie sprzyjał tyciu. Warto więcej się ruszać i skorzystać z wiedzy dietetyka, aby odpowiednio dobrał dietę i ilości węglowodanów do białek, zwiększając ilość tych ostatnich.

Białka w diecie wymagają wydatkowania przez organizm największej ilości energii. Przyspiesza to metabolizm nawet do 25%. To dlatego tarczyca lubi chudy drób, ryby morskie, cielęcinę, jajka. Odpowiednio wysokie spożycie białka powstrzyma także wypadania włosów, które często towarzyszy chorobom tarczycy.

Niedoczynności często towarzyszy insulinooporność, dlatego energii powinny dostarczać węglowodany trawione wolno. Tak, aby glukoza przedostawała się do krwiobiegu stopniowo, co z kolei skontroluje uwalnianie insuliny. Dzięki temu organizm nie będzie magazynował zjadanych kalorii. Również w diecie „tarczycowców” musi znaleźć się minimum 25 g błonnika, ze względu na częste zaparcia i utrzymanie odpowiedniej stymulacji insuliny. Szczególnie polecane jest siemię lniane, orzechy i ziarna, jabłka, gruszki, warzywa, pieczywo pełnoziarniste.
Warto również zadbać w diecie o odpowiednią dawkę selenu i cynku. Ułatwiają one zamianę T4 na T3 (skuteczniej działa w komórkach). Dawkę od 15 do 25 miligramów cynku i 400 mikrogramów selenu warto uzupełniać suplementami (po konsultacji z endokrynologiem). Warto również zadbać o odpowiednią w diecie ilość dobrych tłuszczy: oliwy z oliwek, oleju lnianego czy tranu. Łyżka codziennie rano pobudzi wątrobę do przemiany T4 w T3 a co za tym idzie zwiększy metabolizm.

Czy jod szkodzi? Tak i nie

Nie w ilości ok. 150 ug, czyli zalecanej przez dietetyków normy dla zdrowych osób dorosłych (Niemcy zalecają 180-200 ug). Jod hamuje dalsze powiększenie wola w przypadku jego niedoboru. Zapobiega powstawaniu guzków; a jeśli nawet w tarczycy są „guzki gorące” jod może ujawnić ukrytą nadczynność, co przyspieszy rozpoznanie i leczenie. Jod nie szkodzi również w nadczynności tarczycy.
Tak – osobom z autoimmunologicznymi chorobami tarczycy, nawet przy poziomie bezpiecznym. Nadmiar jodu w diecie może się zdarzyć w przypadku suplementacji witaminami i minerałami, preparatami z alg lub jedzeniem dużej ilości ryb, owoców morza, nadużywaniem soli jodowanej.

Przeciętne poziomy jodu w żywności (w mikrogramach na 100 g):

  • sól 3000
  • owoce morza 66
  • warzywa 32
  • mięso 26
  • jaja 26
  • śledź 24
  • mleko i jego przetwory 13
  • pieczywo 10
  • owoce 4
 

Przykładowy jadłospis (ok. 1500 kcal):

Śniadanie ok. 300 kcal i ok. 20 ug jodu
Musli owocowe – 3 łyżki płatków owsianych, szklanka wody, 2 brzoskwinie i łyżka jagód (mogą być mrożone), łyżka siemienia lnianego, łyżeczka ziaren słonecznika. Płatki namocz na noc. Rano dodaj siemię lniane i pokrojone owoce, posyp jagodami i ziarnami słonecznika. Do picia zielona herbata.

II śniadanie ok. 250 kcal i 10 ug jodu
Koktajl malinowy – zmiksuj łyżkę oleju lnianego ze szklanką malin (mogą być mrożone), maślanką lub serwatką (pół szklanki), łyżeczką miodu, udekoruj melisą.

Obiad ok. 500 kcal i 100 ug jodu
Ryba z rusztu i warzywa – filet z okonia nilowego ok. 200 g skrop sokiem z cytryny, posyp sezamem i upiecz na grillu. Zjedz z uduszonymi na oliwie i pokrojonymi w kawałki: cukinią, bakłażanem, małymi ziemniakami, czerwoną papryką i pomidorami. Do picia bulion.

Podwieczorek ok. 60 kcal i 10 ug jodu
Jabłko

Kolacja ok. 300 kcal i 40 ug jodu
Jajecznica po królewsku – jedno jajko roztrzep z mlekiem (dwie łyżki), dodaj łyżkę startego sera żółtego, pokrojonego w kawałki pomidora. Usmaż na łyżeczce masła. Posyp szczypiorkiem i zjedz z  kromką chleba razowego. Do picia zielona herbata.

Polecamy także
Dieta w niedoczynności tarczycy: przykładowy jadłospis
Dieta w niedoczynności tarczycy: przykładowy jadłospis
 
Czy istnieje realny sposób powiększenia penisa?
Penilarge numer 1 jeżeli chodzi o skuteczne powiększenie penisa. Dotąd stosowałem inne tabletki inne kremy i efektów nie było żadnych. Zrezygnowany i sfrustrowany otrzymałem rekomendację od przyjaciela z pracy na penilarge. Opinie jakie usłyszałem były ...
 
 
NovoSlim, opinie użytkowników
Jestem dokładnie po pierwszym opakowaniu ważyłam się dzisiaj i 2 kg mniej trochę mało ale zobaczymy dalej czytałam opinię że u niektórych ryszyło dopiero po 2 opakowaniu
 
 
Czy istnieje realny sposób powiększenia penisa?
z tego co słyszałem to chyba najlepszy na polskim rynku. Jak myślicie warto kupić? moja dziewczyna narzeka że mam małego penisa :(
 
 
Czy istnieje realny sposób powiększenia penisa?
dobry ten penilarge?
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Dieta w chorobie – wszystko na temat prawidłowego żywienia osób chorych. Dieta dopasowana do jednostki chorobowej. Prawidłowy sposób odżywiania w przewlekłych chorobach. Diety, które wspomagają proces leczenia. Dieta antyrakowa. Dieta wątrobowa stosowana przy zaburzeniach czynności wątroby. Dieta dla chorych na serce, dieta dla cukrzyków. Dieta lekkostrawna. Diety wspomagające profilaktykę leniwego jelita. Diety dla chorujących na cukrzycę. Dieta w chorobie układu krążenia, dieta w cukrzycy, dieta w chorobie wieńcowej, dieta w chorobie nowotworowej, dieta w chorobie trzustki, dieta w chorobie nerek, dieta w chorobie wrzodowej. Jadłospisy, które dodają siły i energii osobom wracającym do zdrowia. Dieta, które pozwoli szybko wrócić do zdrowia.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.