PoradnikZdrowie.pl > Ciąża i macierzyństwo > Ciąża tydzień po tygodniu > Ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Rozmowa z Katarzyną Sempolską, instruktorką fitness

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Rozmowa z Katarzyną Sempolską, instruktorką fitness

Aktywność fizyczna jest niezbędna, by utrzymać ciało w dobrej formie. Ruch usprawnia układ oddechowy i krążenia, poprawia przemianę materii a także pozwala utrzymać prawidłową wagę i piękną sylwetkę. Kobiety w ciąży powinny regularnie ćwiczyć, ponieważ dzięki temu łatwiej zniosą ciążę i poród. Obecnie bardzo modne i polecane dla kobiet w ciąży są: joga, pilates i body ball.
A A A

Rozmowa z Katarzyną Sempolską, instruktorką fitness, autorką programu zajęć ruchowych dla kobiet w ciąży “Aktywne 9 miesięcy”.

Mama ćwiczy w ciąży
Mama ćwiczy w ciąży
Joga Kundalini
Joga Kundalini
Kręgosłup – zadbaj o plecy w ciąży
Kręgosłup – zadbaj o plecy w ciąży

Dlaczego w czasie ciąży nie należy zaniedbywać ćwiczeń?

Panie, które są aktywne, dużo łatwiej znoszą ciążę i wolniej się męczą. Ruch usprawnia układ krążenia i oddechowy.  W trakcie ćwiczeń zwiększa się przepływ krwi przez macicę i łożysko, co wpływa pozytywnie na rozwój płodu. U przyszłych mam regularnie uprawiających gimnastykę rzadziej występują takie problemy, jak przedwczesny poród, przenoszenie ciąży, czy nieprawidłowe ułożenie płodu. Aktywność poprawia też, oczywiście, przemianę materii. Panie ćwiczące mniej przybierają na wadze i nie mają problemów z otyłością po porodzie, rzadziej też pojawiają się u nich rozstępy na brzuchu. Gimnastyka ponadto świetnie działa na psychikę. Daje kobietom pewność siebie i zmniejsza lęk przed porodem. Chciałabym tutaj dać obraz tego, jak wielkim wysiłkiem jest poród. Obliczono, że średnio w jego trakcie tracimy 2,3 kcal w ciągu minuty, czyli dokładnie tyle, ile podczas marszu bez obciążenia, z prędkością 4-5 km/godz. Pozornie to niewiele, ale jeżeli wziąć pod uwagę, że poród trwa bez przerwy od 7 do 10 godzin, wysiłek ten jest porównywalny z tym, jaki włożylibyśmy dla pokonania drogi o długości 40-50 km bez odpoczynku! Tylko regularne ćwiczenia fizyczne mogą dobrze przygotować przyszłe mamy do pokonania tego „maratońskiego dystansu”. Dzięki gimnastyce kobiety lepiej tolerują wysiłek i szybciej przechodzą przez poszczególne etapy porodu. Odczuwają też mniejszy ból, co pozwala zrezygnować z farmakologicznego znieczulenia.

Czy ćwiczenia w ciąży w żaden sposób nie szkodzą dziecku?

Nie, wręcz przeciwnie. Stwierdzono, że noworodki, których matki ćwiczyły w okresie ciąży, osiągają wyższą punktację wg skali Apgar w stosunku do noworodków kobiet nieaktywnych fizycznie, poza tym dużo rzadziej chorują. Oczywiście, ważne jest, by trening był odpowiednio dobrany. Należy unikać m.in. ćwiczeń wymagających podskoków i gwałtownych ruchów, zwłaszcza w trzecim trymestrze ciąży. Wysiłek nie może być też zbyt intensywny. Tętno podczas treningu nie powinno przekraczać 140 uderzeń na minutę. Kiedy brzuszek przyszłej mamy staje się już widoczny, trzeba zrezygnować z pozycji leżenia na brzuchu i ograniczyć ćwiczenia wzmacniające mięsień prosty brzucha.

W jaki sposób wpadła pani na pomysł ułożenia programu ćwiczeń „Aktywne 9 miesięcy”?

Siedem lat temu pracowałam jako instruktorka w Szkole Rodzenia Beaty Szol, miałam wtedy pierwszy raz kontakt z kobietami w ciąży. Było to dla mnie nie lada wyzwanie. Musiałam przyswoić dużo wiedzy z fizjologii ciąży i porodu, metodyki, a także poznać wskazania i przeciwwskazania do prowadzenia tego typu zajęć. Gimnastyka w Szkołach Rodzenia wówczas była bardzo spokojna, tradycyjna  na przykład panie wyciągały rękę do góry i „wkręcały żarówkę”. Na koniec zawsze był relaks i ćwiczenia oddychowe. Nie ukrywam, że jako instruktorka nie mogłam wówczas się spełnić, brakowało mi czegoś nowego, jakiegoś świeżego oddechu. Fitness przecież bardzo szybko się rozwijał, na świecie i w Polsce, a oferta dla kobiet ciężarnym była u nas wciąż taka sama. Pomysł wrócił do mnie, kiedy okazało się, że spodziewam się dziecka (mój syn Julian ma teraz 1,5 roku). Do 5. miesiąca ciąży prowadziłam zajęcia pilates i body ball. Potem, kiedy mój wystający brzuszek uniemożliwiał mi normalny trening, zmodyfikowałam ćwiczenia na potrzeby własne i innych kobiet w ciąży. Do programu doodałam też elementy jogi.

Dlaczego połączyła pani akurat pilates, body ball i jogę?

Bo te rodzaje ćwiczeń są w tej chwili bardzo modne, ale także bezpieczne, a poza tym świetnie zaspokajają potrzeby przyszłych mam. Pilates łagodzi bóle krzyża, na które uskarża się większość ciężarnych, a także im zapobiega. Joga doskonale rozciąga, a gimnastyka z dużą piłka poprawia ogólną sprawność, wzmacnia mięśnie dna miednicy i nie obciąża dodatkowo kręgosłupa. Zajęcia uzupełniam treningiem oddechowym i ćwiczeniami relaksacyjnymi.

2
Polecamy także
TANIEC BRZUCHA w ciąży - dlaczego warto?
TANIEC BRZUCHA w ciąży - dlaczego warto?
Gimnastyka w ostatnim trymestrze ciąży wzmocni mięśnie macicy
Gimnastyka w ostatnim trymestrze ciąży wzmocni mięśnie macicy
Kręgosłup – zadbaj o plecy w ciąży
Kręgosłup – zadbaj o plecy w ciąży
 
trądzik i świerzbiączka
Przy problemach skórnych dobrze jest stosować kąpiele z dodatkiem soli . Bardzo dobra jest sól karnalitowa z morza martwego , wspomaga ona leczenie różnych chorób , ale przede wszystkim tych dermatologicznych . Można z tej ...
Autor: amal1
 
 
Zwiekszyć odporność swojego organizmu
Ja ma teraz cięzki czas . chwytam co popadnie od kataru po bol gardła i tak co tydzień. Słyszalem o róznych specyfikach na odporność .Niech mi ktos napiszę co mozna oprócz tabletek.
 
 
Centrum mikrochirurgii oka laser
Tak naprawdę wszystkie mają duże doświadczenie, zrobiłam research i sprawdziłam to wcześniej, jednak mi najbardziej konkretna, miła wydała się doktor Gadomska, zresztą poczytałam trochę opinii w Internecie i tak zdecydowałam:)
 
 
Miód szkodzi?
Ostatnio w telewizji wypowiadał się gastrolog,że miód w przypadku chorób jelita grubego,jest przeciwwskazany.A ja piję od kilku miesięcy z rana rozrobiony z wodą,mam stwierdzone rozdęcie jelita i okrężnicy. Więc jak to jest,szkodzi czy nie?
Autor: dino
 
 
forum.poradnikzdrowie.pl
  • eksperci radzą
Ciąża – wszystko co związane z ciążą. Porady na temat ciąży, pierwsze objawy ciąży, mdłości w ciąży. tydzień ciąży, kalendarz ciąży, kobieta w ciąży, ciąża tydzień po tygodniu. Dowiedz się jakie zmiany zachodzą w organizmie podczas ciąży. Zobacz jak obliczyć termin porodu. Co robić jeśli dopadnie cię przeziębienie w ciąży, jakie leki w ciąży można przyjmować. Dieta w ciąży, co jeść w ciąży, kalkulator ciąży. Jak dbać o siebie będąc w ciąży. Ciąża zagrożona. Kiedy wykonać badania prenatalne. Jak bezpiecznie donosić ciążę, czego nie wolno w ciąży. Jakie badania wykonać w ciąży, usg w ciąży. Sprawdź czy w ciąży można chodzić na basen, jak uprawiać seks w ciąży. Sposoby na bóle kręgosłupa w ciąży. Dowiedz się ile powinna wynosić waga w ciąży, ile możesz przytyć.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody MURATOR S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody MURATOR S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.